Løbende opdatering af inddrivelsesprocessen
Når et inddrivelsessystem er udviklet og sat i drift, er det tid til at høste frugterne. Målsætningerne om en mere effektiv inddrivelse og færre manuelle opgaver skal indfries. Men inden man læner sig for godt tilbage, er der stadig flere risici, som skal håndteres. Mange fejl opstår i den løbende drift og administration af gælden, og der er derfor god grund til at tage sine forholdsregler.
Selv hvis inddrivelsessystemet var både effektivt og lovligt, da det blev idriftsat, er det nødvendigt løbende at tage stilling til, om systemer og sagsgange er korrekte og tilstrækkelige. En række forhold kan skabe behov for at ændre i inddrivelsesprocesserne:
- Lovgivning ændrer sig over tid, og det er vigtigt at holde systemer og sagsgange opdateret i overensstemmelse hermed.
- Ændrede forretningsplaner og strategier kan også nødvendiggøre justeringer for at sikre, at inddrivelsesprocessen forbliver i overensstemmelse med de overordnede mål.
- Nye samarbejder med eksterne parter, f.eks. et inkassobureau, kan også nødvendiggøre tilpasning af systemer og sagsgange for at sikre korrekt integration og et smidigt samarbejde.
- Endelig kan ændringer i aftalegrundlag og introduktionen af nye gælds- eller låntyper medføre behov for tilpasning, så systemerne kan håndtere de nødvendige data, procedurer og dokumentation.
Et eksempel på en lovændring, der formentlig skabte et behov for ændringer af systemer og/eller forretningsgange hos en række finansielle virksomheder, er omkostningsloftet, der blev indført i lov om forbrugslånsvirksomheder i 2022. Omkostningsloftet indebærer, at der for visse typer af lån maksimalt må opkræves omkostninger svarende til 100% af det samlede kreditbeløb. Det skaber dels et behov for at holde styr på, hvilke gældsposter, der henholdsvis er og ikke er omfattet af omkostningsloftet, og dels et behov for at sikre, at systemet – for de gældsposter, der er omfattet af omkostningsloftet – ikke fortsætter med at tilskrive renter og gebyrer, når loftet er nået.
Ved at have et løbende fokus på tilpasning og opdatering af systemer og sagsgange kan det sikres, at inddrivelsesprocessen stemmer overens med de skiftende behov og krav. Det bidrager til, at ændrede forhold håndteres korrekt, og at inddrivelse kan foretages korrekt.