ÆNDRING AF PRINCIPPERNE FOR BEREGNING AF CIVILE BØDER
Formålet med den vedtagne lovændring er bl.a. at sikre, at bødeniveauerne i højere grad reflekterer de økonomiske skadevirkninger af en overtrædelse og den enkelte virksomheds konkrete involvering heri. Derudover er det hensigten, at der opnås større sikkerhed for, at bøderne virker ensartet for både små og store virksomheder.
Fremadrettet vil bødeudmålingen for materielle overtrædelser af forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling bygge på Kommissionens retningslinjer for beregning af bøder i konkurrencesager, hvilket navnlig for store virksomheder kan føre til markant højere bøder.
Bøden vil som udgangspunkt blive fastsat ud fra et grundbeløb på maksimalt 30 % af den relevante omsætning. Grundbeløbet afhænger af overtrædelsens grovhed. Her lægges der eksempelvis vægt på faktorer såsom overtrædelsens geografiske udstrækning, virksomhedens samlede markedsandel og overtrædelsens art.
Dette udgangspunkt fraviges dog i sager om tilbudskoordinering eller indkøbskarteller, hvor fastsættelse af bødens grundbeløb i stedet for vil tage udgangspunkt i
andre forhold, der i højere grad kan afspejle overtrædelsens
økonomiske omfang og den enkelte virksomheds konkrete
involvering i overtrædelsen.
Grundbeløbet ganges med antallet af år, som overtrædelsen har stået på, hvilket særligt for store virksomheder indebærer større bøder end tidligere.
Derudover gælder der særlige regler for udmålingen for overtrædelser under 6 måneder og for overtrædelser over 6 måneder, men under 1 år.
Under visse omstændigheder vil der kunne pålægges et ekstrabeløb på 15-25 % af den relevante omsætning til grundbeløbet, hvilket har til formål at sikre, at bøden har afskrækkende effekt. F.eks. hvis der er tale om begrænsning af produktion, markedsdeling, eller hvis virksomheden har en særlig stor omsætning udover den relevante omsætning.
Ved fastsættelsen af, hvor stor en del af den relevante omsætning, der skal kunne tages i betragtning, vil der også her skulle lægges vægt på faktorer såsom overtrædelsens art, virksomhedernes samlede markedsandel m.v.
Skærpende og formildende omstændigheder kan som hidtil få betydning for bødens størrelse, og der kan også undtagelsesvist tages hensyn til manglende betalingsevne.
Endelig gælder der et bødeloft på maksimalt 10 % af de deltagende virksomheders mv. samlede omsætning på verdensplan i det regnskabsår, der går forud for afgørelsen. Hvis virksomheden indgår i en koncern, kan bøden maksimalt udgøre 10 % af den samlede omsætning på verdensplan i den pågældende koncern i det regnskabsår, der går forud for afgørelsen.
For så vidt angår bøder til fysiske personer eller for overtrædelse af de formelle regler i konkurrenceloven, har Kommissionen ikke fastsat nogen retningslinjer.
Bøden vil i de tilfælde skulle fastsættes på baggrund af domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, idet der vil skulle tages hensyn til overtrædelsens grovhed og varighed samt, for så vidt angår overtrædelse af fusionskontrolreglerne, overtrædelsens art.
Derudover vil bøden skulle være effektiv, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Hertil kommer, at bøden skal være proportional og af en sådan størrelse, at de vil have en præventiv effekt. Dette indebærer, at der vil skulle tages stilling til eventuelle formildende og skærpende omstændigheder.
For formelle bøder gælder der desuden et bødeloft på 1 % af virksomhedens mv. samlede omsætning på verdensplan i det regnskabsår, der går forud for afgørelsen.
De nye principper for bødeudmåling finder også anvendelse på civile bøder for overtrædelser af konkurrencereglerne forud for lovens ikrafttræden, og som fortsat finder sted efter denne dato, dog således at afgørelsen ikke må blive strengere end efter de hidtil gældende regler.
Endelig indføres der en ændring af reglerne for afbrydelse af forældelse for det civile bødeansvar med det formål at sikre, at bødeansvaret ikke forældes, mens en sag om overtrædelsen eller det civile bødeansvar verserer ved Konkurrenceankenævnet eller domstolene. Ændringen indebærer, at forældelsen afbrydes fra den dag, hvor en sag om pålæggelse af en civil bøde eller en sag om afgørelsen om overtrædelse af konkurrencereglerne indbringes for retten eller Konkurrenceankenævnet.