ÆNDRINGER AF MARKEDSFØRINGSLOVEN VARSLER BL.A. HØJERE BØDENIVEAU FOR OVERTRÆDELSER

Med de vedtagne ændringer af markedsføringsloven byder 2022 bl.a. på en forhøjet bødemodel, justering af bødetaksten for overtrædelse af spamforbuddet, nye regler om handelspraksis rettet mod børn og unge samt regler om øget gennemsigtighed i forbindelse med onlinetransaktioner. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2022 - enkelte bestemmelser dog først den 28. maj 2022.

Med de vedtagne ændringer af markedsføringsloven byder 2022 bl.a. på en forhøjet bødemodel, justering af bødetaksten for overtrædelse af spamforbuddet, nye regler om handelspraksis rettet mod børn og unge samt regler om øget gennemsigtighed i forbindelse med onlinetransaktioner. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2022 - enkelte bestemmelser dog først den 28. maj 2022.

Med henblik på implementering af en række regler i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse (moderniseringsdirektivet), vedtog Folketinget den 25. november 2021 et lovforslag om en række ændringer af markedsføringsloven.

Ændringerne omfatter bl.a. nye regler om handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år, hjemmel til en forhøjelse af bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, en justering af bødetakster for overtrædelse af spamforbuddet og en udvidelse af området for anvendelse af administrative bødeforlæg.

Handelspraksis beskytter børn og unge under 18 år

Med ændringerne af markedsføringsloven udvides beskyttelsesområdet, således, at også ”andre produkter, som er uegnede for børn og unge under 18 år” forbydes i forbindelse med handelspraksis rettet mod netop børn og unge. Det vil således være i strid med de nye regler at rette handelspraksis om fx kosmetiske indgreb mod børn og unge under 18 år. Nærmere regler om hvilke produkter, som er omfattet af forbuddet, fastsættes af erhvervsministeren.

Forbud mod brug af ’børne-influencere’

Det følger af de nye regler, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, ikke må foregå på - eller via - profiler på sociale medier, som tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år. Markedsføring på sociale medier, som er rettet mod børn og unge under 18 år, må heller ikke i øvrigt anvende børn og unge under 15 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.

Disse ændringer træder i kraft 1. januar 2022, og overtrædelse kan medføre bøde efter markedsføringslovens nye bødemodel (se nærmere herom nedenfor).

Øget gennemsigtighed ved onlinetransaktioner

Der vil med ændringerne af markedsføringsloven blive indført en række krav til øget gennemsigtighed ved onlinetransaktioner, herunder en oplysningspligt i forbindelse med:  

1. Rangordning af produkter ved onlinesøgninger

Fremover vil der være krav om, at erhvervsdrivende, som giver forbrugere mulighed for at søge efter produkter ved brug af nøgleord, en sætning eller andet input, på en klar og forståelig måde skal give forbrugeren generelle oplysninger om de vigtigste parametre, som afgør den rangorden produkterne vises i, samt den relative betydning af parametrene i forhold til andre parametre.

Det er i den forbindelse desuden et krav, at den erhvervsdrivende tydeligt oplyser forbrugeren om enhver form for betalt reklame eller betaling modtaget specifikt for at opnå højere rangordning af produkter i søgeresultaterne.

2. Brugeranmeldelser af produkter

Erhvervsdrivende, som giver adgang til brugeranmeldelser af produkter, vil fremover – på en klar og forståelig måde – skulle oplyse, hvorvidt og i givet fald hvordan, den erhvervsdrivende har sikret, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, som faktisk har anvendt eller købt produkterne.

3. Krav til onlinemarkedspladser

Der vil fremover også gælde en oplysningspligt for udbydere af såkaldte ”onlinemarkedspladser”, herunder at forbrugeren i forbindelse med købsopfordringer skal gøres opmærksom på, om den tredjepart, som tilbyder produkterne, er erhvervsdrivende eller en privat person.

Disse ændringer træder i kraft 28. maj 2022, og overtrædelse kan medføre bøde efter markedsføringslovens nye bødemodel (se nærmere herom nedenfor).

Forhøjet bødemodel for overtrædelse af markedsføringsloven og højere bøder for overtrædelse af spamforbuddet

Bøder for overtrædelse af markedsføringsloven vil fremover som udgangspunkt blive fastsat på baggrund af virksomhedens omsætning. Erhvervsdrivende, som ikke overholder markedsføringsloven, risikerer således at blive mødt med langt højere bødetakster, end dem vi kender i dag. Bødeniveauet vil desuden kunne justeres i opad- eller nedadgående retning, alt efter om der er tale om hhv. skærpede eller formildende omstændigheder.

Høje bøder for skade på kollektive interesser i andre EU-lande

Hvis de såkaldte ’kollektive interesser’ for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark udsættes for skade, vil erhvervsdrivende, som handler i strid med markedsføringsloven, efter den nye bødemodel, kunne straffes med en bøde på op til 4 procent af den årlige omsætning i de pågældende lande. Foreligger der ikke oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning, vil bøden som maksimum udgøre 2 mio. euro.

Skærpede bødetakster for overtrædelse af spamforbuddet

Fra 1. januar 2022 bliver det ekstra vigtigt at sikre sig, at man som erhvervsdrivende har indhentet et gyldigt samtykke til at kontakte forbrugere og andre erhvervsdrivende, inden man udsender markedsføringsmateriale. Det kan nemlig blive dyrt at overtræde spam-reglerne.

Den nye bødemodel for overtrædelse af spamforbuddet hæver bl.a. minimumsbøden for overtrædelse fra 10.000 kr. til 20.000 kr., og bøden for at sende 100 mails uden det nødvendige samtykke stiger fra 10.000 kr. til 50.000 kr. Forseelser ud over de første 100 mails ’koster’ yderligere 200 kr. pr. e-mail sendt uden gyldigt samtykke.

Administrative bødeforlæg

Forbrugerombudsmanden kan efter de nye regler udstede administrative bødeforlæg i en række tilfælde, herunder:

  • Uberettiget brug af et mærke eller logo, der signalerer, at forbrugerne har en øget beskyttelse
  • Overtrædelse af spamreglerne (se ovenfor)
  • Uanmodede telefoniske henvendelser
  • Markedsføring af arrangementer eller begivenheder målrettet børn og unge under 18 år, hvor der indgår omtale, billeder eller henvisning til alkohol eller rusmidler

HAR I STYR PÅ MARKEDSFØRING PÅ JERES HJEMMESIDE OG APPS?

Hvis I driver virksomhed online, skal I være opmærksomme på, at der stilles strenge krav til jeres markedsføring.

De færreste virksomheder har til hensigt at vildlede forbrugerne, eller markedsføre upassende indhold til børn og unge under 18 år, men mange har svært ved at gennemskue, hvordan det i praksis sikres, at de omfattende juridiske krav efterleves.

Hvis jeres hjemmeside eller app ikke allerede lever op til de relevante regler, er der i lyset af de højere bødetakster god grund til at få det kigget efter i sømmene.

Brug for hjælp?

Hvis I er i tvivl om, hvordan de nye ændringer rammer jeres virksomhed, eller hvordan I sikrer, at I bedst overholder reglerne i markedsføringsloven, er I meget velkomne til at kontakte en af vores specialister.

Vi tilbyder derudover en abonnementsservice - e-Compliance - som kan hjælpe jer med at sikre, at I løbende overholder de juridiske krav.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.