Bedre muligheder for at give statsstøtte skal fremme EU’s grønne og digitale omstilling

De nye regler skal bl.a. sikre, at det bliver lettere for medlemsstaterne at yde den nødvendige støtte for at fremme investeringer og finansiering af clean tech-produktion i EU.

De nye regler skal bl.a. sikre, at det bliver lettere for medlemsstaterne at yde den nødvendige støtte for at fremme investeringer og finansiering af clean tech-produktion i EU.

Den generelle gruppefritagelsesforordning (GBER) fritager som bekendt fra pligten til at anmelde statsstøtte i artikel 108, stk. 3, TEUF, hvis betingelserne i GBER er overholdt. Støtten vil dermed kunne ydes direkte, og støtteyder vil først efterfølgende skulle informere Kommissionen. Revisionen af GBER blev godkendt sammen med vedtagelsen af de midlertidige krise- og omstillingsrammebestemmelser og er blot én ud af flere ændringer af GBER, som er blevet foretaget de senere år.

BAGGRUNDEN FOR ÆNDRINGEN

Ændringen af GBER trådte i kraft den 23. juni 2023. Formålet er, at fremskynde og give medlemsstaterne mere fleksibilitet til at udforme og implementere støtteforanstaltninger i sektorer, der er nøglen til overgangen til klimaneutralitet. Ændringen sker således som et led i industriplanen for den grønne pagt, som skal sikre Europas hurtige overgang til klimaneutralitet.

De nye regler afspejler og er tilpasset de seneste ændringer af forskellige sæt retningslinjer for statsstøtte, f.eks. klima, miljøbeskyttelse og energi (CEEAG), fremme af risikofinansieringsinvesteringer og forskning, udvikling og innovation. Ændringerne skal sikre den grønne og digitale omstilling i EU, skabe det rigtige grundlag for at tackle nogle af de økonomiske virkninger, der stammer fra Ruslands krig mod Ukraine, samt bidrage til genopretningen af ​​EU’s økonomi efter de seneste kriser.

De nye regler indebærer, udover visse ændringer af tidligere betingelser, at nye kategorier af statsstøtte er forenelige med TEUF art. 107 og 108, hvis støtteforanstaltningerne opfylder visse betingelser.

VÆSENTLIGE ÆNDRINGER

Ændringen af GBER vedrører mange forskellige kategorier af støtte, men særligt følgende væsentlige ændringer kan fremhæves:

forøgelse af mulighederne for bistand inden for energi og miljøbeskyttelse (f.eks. gennem støtte af vedvarende energi, dekarboniseringsprojekter, øge energieffektiviteten m.v.)
indførelse af gruppefritagelses, for medlemsstaternes foranstaltninger, der regulerer priserne på energi såsom elektricitet, gas og varme produceret af naturgas eller elektricitet
lettelse af gennemførelsen af bestemte projekter, der involverer støttemodtagere i flere medlemsstater såsom f.eks. IPCEI inden for forsknings- og udviklingsområdet. Dette er gjort bl.a. ved at øge støtteintensiteten såvel som anmeldelsestærsklerne, og 
indførelse af en betydelig forhøjelse af anmeldelsestærsklerne for miljøstøtte såvel som for støtte til forskning, udvikling og innovation (RDI).

Fælles disse ændringer er, at de er af meget teknisk karakter og medfører, at mange af medlemsstaternes grønne støtteforanstaltninger vil være omfattet af GBER og dermed være undtaget for anmeldelsespligten hos Kommissionen.  

Gyldigheden af ​​den generelle gruppefritagelsesforordning forlænges indtil udgangen af ​​2026.

BEMÆRKNINGER

Udvidelsen og ændringen af GBER har ikke mindsket kompleksiteten af vurderingen af, om en støtteforanstaltning holder sig inden for forordningens rammer. Det bliver spændende at se, hvordan medlemsstaterne anvender udvidelsen af GBER, og hvilken betydning den får for den grønne omstilling.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.