Sagens baggrund
Det var ubestridt i sagen, at sagsøger i 2022 ryddede et areal på ca. 9 ha på sin ejendom for overfladejord og vegetation med henblik på at kunne indvinde råstoffer på en del af arealet.
Miljøstyrelsen modtog i oktober 2022 en henvendelse fra Region Midtjylland om rydningen af arealet, da arealet på grund af dets beliggenhed, terrænforhold og strukturer måtte anses for egnet som yngle- og rasteområde for markfirben, og da der tidligere var registreret fund af markfirben på og i nærheden af arealet.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) anmodede herefter Naturstyrelsen om at foretage en besigtigelse af det (nu) ryddede areal, ligesom styrelsen anmodede den stedlige kommune om en udtalelse vedrørende områdets egnethed som yngle- og rasteområde for markfirben.
Naturstyrelsen anførte, at det ikke kunne bekræftes, hvorvidt området før rydningen var et yngle- og rasteområde for bilag IV-arter, men at der var blevet registeret fund af markfirben i umiddelbar nærhed af det ryddede areal, og at et bevaret område lige nord for det ryddede areal umiddelbart udgjorde et fint levested for markfirben.
Den stedlige kommune anførte i sin udtalelse, at det område, hvor det ryddede areal var beliggende, generelt må betragtes som et egnet yngle- og rasteområde for markfirben, men at kommunen ikke kunne vurdere det ryddede areal specifikt, da vegetationen var blevet fjernet.
Den seneste overvågning fra NOVANA viste, at markfirben var udbredt i det generelle område omkring det ryddede areal. Det fremgik desuden af en miljørapport for udlæg af et nyt graveområde umiddelbart vest for det ryddede areal, at der forelå registreringer af markfirben lige uden for det planlagte graveområde, og at området blev anset som et attraktivt yngle- og rasteområde for markfirben. Herudover viste luftfotos fra før rydningen, at der på arealet var områder med bar sandet jord med omkringliggende krat/buskadser.
Miljøstyrelsen vurderede på baggrund af sagens samlede oplysninger, at arealet forud for rydningen var et yngle- og rasteområde for markfirben. Styrelsens meddelte derfor i medfør af naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 2, påbud om lovliggørelse af den gennemførte rydning.
Påbuddet var begrundet i, at det efter naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 2, er forbudt at beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for beskyttede arter, herunder markfirben. Bestemmelsen implementerer habitatdirektivets artikel 12 om beskyttede arter (bilag IV-arter).
Påbuddet indeholdt vilkår om, at det opgravede materiale skulle tilbagelægges på arealet, som herefter skulle ligge til naturlig tilgroning med græs, urter mv.