Coronavirus i Danmark – hvad betyder det for arbejdsgivere og medarbejdere?

Hvordan forholder man sig, hvis en medarbejder er smittet eller kommer i karantæne? Hvad med lønnen, og kan du som arbejdsgiver kræve, at medarbejderen bliver hjemme?

Hvordan forholder man sig, hvis en medarbejder er smittet eller kommer i karantæne? Hvad med lønnen, og kan du som arbejdsgiver kræve, at medarbejderen bliver hjemme?

Coronavirus i Danmark

Coronavirusset COVID-19, der første gang blev iagttaget i Wuhan i den østlige del af Kina, har spredt sig til Danmark.

Men hvad gælder der, hvis en medarbejder enten bliver smittet eller skal i karantæne? Vi har her samlet en række spørgsmål og svar:

  • Har man som karantæneramt ret til løn under isolationen? Og har man pligt til at arbejde under karantænen?
  • Har man pligt til at gå på arbejde, hvis man er bekymret for at kunne blive smittet og dermed komme i karantæne?
  • Kan arbejdsgivere pålægge deres medarbejdere hjemmekarantæne, hvis de er bange for, at medarbejderen kan smitte?

Der kan grundlæggende gælde forskellige rettigheder og pligter alt efter medarbejdertype, men her er nogle generelle betragtninger.

Karantæneramtes rettigheder og pligter

En medarbejder, som er blevet smittet med virusset og derfor er blevet sat i karantæne, vil være sygemeldt og have ret til løn.

Hvis man ikke er smittet, men sat i karantæne, kan medarbejderen (lovligt) udeblive fra arbejdet. Det kan diskuteres, om medarbejderen har ret til løn.

Hvis man ikke er uarbejdsdygtig og har mulighed for at kunne arbejde via computer og internet fra isolationen, kan det efter omstændighederne være en forudsætning for at kunne modtage løn/dagpenge under isolationen.

Pådragelse af sygdommen må ikke være selvforskyldt. Hvis det er tilfældet, kan man risikere, at man ikke har ret til løn/dagpenge under sygdom. Medarbejdere bør derfor overveje, om det er fornuftigt at tage på ferie til områder, hvor smitterisikoen er stor. De kan her lade sig vejlede af Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Smittefrygt på arbejdet

Udgangspunktet er, at en medarbejder ikke ansættelsesretligt set har ret til at isolere sig og udeblive fra sit arbejde uden at være anvist det fra myndighederne. Hvis man derfor udebliver fra arbejde, fordi man er bange for, at man kan blive smittet der, vil det i givet fald kunne medføre ansættelsesretlige konsekvenser.

Hvis medarbejderen kan påvise, at vedkommendes liv eller helbred er i fare – eksempelvis fordi man skal dele kontor med en kollega, som er smittet, og der vil være stor smitterisiko – kan det efter omstændighederne begrunde et fravær. Arbejdsgiveren og medarbejderen bør i så fald drøfte situationen med sundhedsmyndighederne og i øvrigt se, om man ikke kan finde alternative løsninger (arbejde hjemmefra, skifte kontor etc.).

Arbejdsgiverbestemt isolation

Det følger af arbejdsgiverens ledelsesret, at arbejdsgivere kan bestemme, at en medarbejder ikke skal møde på sin arbejdsplads, fordi arbejdsgiveren er bekymret for, at medarbejderen kan smitte kollegaerne. I så fald vil medarbejderen have ret til løn, selvom denne ikke arbejder.

En arbejdsgiver vil formentlig godt kunne bede en medarbejder om at arbejde hjemmefra, såfremt dette er sagligt begrundet i frygt for spredning af virusset og i øvrigt muligt for medarbejderen. Det vil dog skulle vurderes konkret.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREVE

Her kan du tilmelde dig ét eller flere af vores nyhedsbreve, som vi udgiver løbende.