EBA-rapport om kapitalbehandlingen af miljømæssige og sociale risici

European Banking Authority (EBA) udgav den 12. oktober 2023 sin ventede rapport om kapitalbehandlingen af miljømæssige og sociale risici.

European Banking Authority (EBA) udgav den 12. oktober 2023 sin ventede rapport om kapitalbehandlingen af miljømæssige og sociale risici.

Rapporten har været ventet med spænding, da anbefalingerne fra EBA om bankernes kapitalforhold – særligt i forhold til bankernes søjle 1-krav – kan få stor betydning for, om "grønne lån" i fremtiden bliver billigere end "brune lån" (f.eks. hvis kapitalbelastningen af "grønne lån" bliver lempeligere end "brune lån") – og i givet fald hvornår.

EBA anbefaler ikke specifikke E&S risikovægtede faktorer for bankers søjle 1-krav (dem der tæller mest i kapitalberegningen) – i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. EBA anbefaler derimod forbedringer til de eksisterende søjle 1-regler blandt andet under henvisning til, at reglerne for bæredygtige investeringer stadig er på et tidligt stadie eller under udvikling. EBA fremhæver også, at EBA vil følge udviklingen tæt.

Der er en analyse-rapport, som blandt andet beskæftiger sig med hovedspørgsmålet, om de eksisterende og kommende kapitalregler (CRR3) er designede og egnede til at reflektere de miljømæssige og sociale risici på kort, mellemlang og/eller lang sigt. Rapporten behandler de gængse risikokategorier kreditrisici, markedsrisici, operationelle risici, likviditetsrisici og koncentrationsrisici.

Her er et ikke udtømmende sammendrag af rapportens hoved-observationer – med fokus på kreditrisici, standardmetoden (SA) og IRB-metoden.

  • De eksisterende og kommende kapitalregler (CRR3) kan – med nogle præciseringer og tilføjelser – i mange henseender rumme de miljømæssige og sociale risici, selv om disse ikke ligner de kendte risici (de optræder og udvikler sig anderledes).
  • Det angives, at søjle 1-reglerne ikke er designede til at reflektere de langsigtede manifestationer af miljømæssige risici, men derimod til at indfange det mulige omfang af cykliske fluktuationer. Omvendt angives det, at de kortsigtede og mellemlange risici, som påvirker kreditinstitutter, forventes at blive reflekteret i anvendelsen af de eksisterende og kommende kapitalregler inden for søjle 1.
  • Kapitalreglerne hviler på historiske data. De historiske data har formentlig endnu ikke ”opsamlet” de miljømæssige og sociale risici, men det vil komme over tid. Miljømæssige og sociale risici er i deres natur mere fremadrettede end de (kredit-)risici, som p.t. indgår i kapitalberegningerne.
  • Det er særligt de miljømæssige risici, som lader sig identificere og kvantificere, selv om der også for disse risici fortsat er dataudfordringer. Sammenhængen mellem miljømæssige risici og kvantificerbare kreditrisici er ikke altid til stede – eller kan i hvert fald ikke altid identificeres med tilstrækkelig sikkerhed.
  • Det er sværere at identificere og kvantificere de sociale risici (f.eks. negative indvirkninger på arbejdsvilkår, menneskerettigheder og levevilkår). EBA angiver dog i rapporten, hvad EBA opfatter som relevante sociale faktorer (på side 26).
  • Det fremhæves, at søjle 1-krav skal dække ikke forventede tab. Forventede tab skal dækkes af de regnskabsmæssige regler. Desuden fremhæves det, at udviklingen af regnskabsreglerne, risk management, tilsynsmæssige krav og krav om rapportering skal tages i betragtning ved vurderingen af søjle 1-reglerne.
  • I relation til standard-metoden (SA) anbefaler EBA, at både eksterne kreditvurderinger og institutters due diligence bør integrere miljømæssige og/eller sociale risici og faktorer, og EBA vil følge med i, om markedsværdierne på sikkerhederne i tiltagende omfang reflekterer miljømæssige faktorer.
    • EBA vil på mellemlang til lang sigt revurdere, om miljømæssige risici skal tages i betragtning i forbindelse med vurdering af hensigtsmæssigheden af risikovægte på udlån til fast ejendom.
    • EBA vil også på mellemlang til lang sigt revurdere, hvordan miljømæssige og sociale risici kan reflekteres i de forudbestemte risikovægte.
  • I relation til IRB-metoden anbefaler EBA, at miljømæssige og sociale risici bliver taget i betragtning i de eksisterende krav og regler med visse præciseringer og tilføjelser til de eksisterende vejledninger (blandt andet ved at implementere vejledning fra Basel Committee on Banking Supervision, BCBS). EBA angiver også, at institutter bør re-kalibrere sine interne modeller til at reflektere virkningen af miljømæssige og sociale risici på PD og LGD, efterhånden som disse virkninger bliver tilgængelige.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Bemærk: Det er lige nu ikke muligt at tilmelde sig nyhedsbreve, og din tilmelding vil ikke blive registreret. Vi arbejder på at løse problemet og beklager ulejligheden.