Forbrugerombudsmanden har de seneste måneder truffet en række afgørelser og offentliggjort nye udtalelser om greenwashing. Afgørelserne og udtalelserne vedrører virksomheder, der markedsfører sig med, at produkter eller virksomheden selv er særligt grønne, miljøvenlige eller bæredygtige – men uden at kunne dokumentere det, hvilket er i strid med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden fik i 2022 tilført yderligere øremærkede ressourcer til at bekæmpe greenwashing. Det har i slutningen af 2022 og starten af 2023 medført en række afgørelser, hvor Forbrugerombudsmanden har udtalt kritik af virksomheders miljømarkedsføring, bl.a. inden for tekstilindustrien og autobranchen.
Kort inden jul modtog fem virksomheder kritik for at have markedsført produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere, at produkterne reelt var bæredygtige. Produkterne talte bl.a. lamper, legetøj, tøj og drikkeflasker. Københavns Byret idømte endvidere en virksomhed en bøde på 25.000 kr. for at have markedsført baderinge som miljøvenlige, selvom plastmaterialet PVC, som baderingene var lavet af, reelt er miljøskadeligt. Bøden er den første, der er udstukket for greenwashing i Danmark.
Fortsat kritik for greenwashing
Forbrugerombudsmanden har i januar 2023 fortsat uddelingen af kritik for greenwashing, hvilket bl.a. er gået ud over en tankstation for brug af udsagnet klimadiesel og to bilfirmaer for markedsføring af hybridbiler som miljørigtige.
Hidtil har Forbrugerombudsmanden primært holdt sig til at udtale kritik og indskærpe reglerne om greenwashing over for de berørte virksomheder. Det er dog værd at bemærke, at Forbrugerombudsmanden i sin seneste pressemeddelelse har oplyst, at virksomheder fremover må forvente at blive politianmeldt i tilfælde af greenwashing.
Udover bøder kan overtrædelse af markedsføringsloven have store kommercielle konsekvenser, hvis markedsføringskampagner eller produkter må tilbagekaldes, eller hvis en virksomhed bliver hængt ud i dagspressen eller af forbrugere på de sociale medier.