Forbrugerombudsmanden skærper sit fokus på skjulte abonnementer

Som følge af det skærpede fokus har Forbrugerombudsmanden politianmeldt flere virksomheder og på EU-plan taget initiativ til at sørge for, at de store kreditkortselskaber ændrer deres vilkår, så de afspejler gældende ret.

Som følge af det skærpede fokus har Forbrugerombudsmanden politianmeldt flere virksomheder og på EU-plan taget initiativ til at sørge for, at de store kreditkortselskaber ændrer deres vilkår, så de afspejler gældende ret.

Det følger af betalingslovens § 82, at en betalingstransaktion kun anses for at være autoriseret, hvis betaleren har meddelt sit samtykke. Dette gælder selvsagt også for abonnementsbetalinger.

Er en betalingstransaktion ikke autoriseret, kan betaleren som udgangspunkt kræve det betalte beløb tilbageført.

Tegning af abonnement sker typisk på en betalingsside på abonnementsudbyderens hjemmeside, hvor forbrugeren indtaster oplysninger fra sit betalingskort, MobilePay eller lignende.

Hvis forbrugeren på betalingssiden ikke får oplysninger om abonnementsbetalingerne, herunder størrelsen af beløbet og intervallet for betalingerne, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren ikke har givet samtykke til abonnementsbetalingerne – og dermed er betalingerne ikke autoriserede. Der er så at sige tale om skjulte abonnementer, hvor forbrugeren uforvarende kommer til at tegne abonnement, selvom ønsket måske blot var køb af enkelte ydelser eller produkter.

Forbrugerombudsmanden har modtaget flere tusinde klager fra forbrugere, som har haft oplevelser med skjulte abonnementer, f.eks. i form af at der trækkes abonnementsbetalinger efter udløb af en gratis prøveperiode eller efter køb af et lavprisprodukt.

Som følge heraf har Forbrugerombudsmanden politianmeldt flere virksomheder og på EU-plan taget initiativ til at sørge for, at de store kreditkortselskaber Visa, Mastercard og American Express ændrer deres vilkår, så de afspejler gældende ret og forpligter de virksomheder, der benytter kortselskaberne til at gennemføre betalingstransaktioner.

At det kan have store konsekvenser at udbyde skjulte abonnementer er blevet slået fast af Vestre Landsret, som i april 2022 idømte en virksomhed en bøde på 250.000 kr. samt konfiskation af fortjenesten på 3,2 mio. kr.

Den øgede fokus på skjulte abonnementer betyder, at det er afgørende, at bestillings- og betalingssider indrettes, så de lever op til de forbrugerretlige krav, ligesom salgs- og leveringsbetingelser, T&C mv. på hjemmesider bør udarbejdes med øje for forbrugerreglerne.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.