Historisk høj bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

Højesteret har den 25. september 2023 idømt forsikringsselskab en bøde på 16,9 million kroner for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud ifm. forsikringsselskabets markedsføring af bilforsikringer i reklamefilm.

Højesteret har den 25. september 2023 idømt forsikringsselskab en bøde på 16,9 million kroner for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud ifm. forsikringsselskabets markedsføring af bilforsikringer i reklamefilm.

Om sagen

Forsikringsselskabet markedsførte i perioden 2016 – 2017 bilforsikringer bl.a. med udsagn om, at ”Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”.

Det fremgik imidlertid af forsikringsbetingelserne, at prisen kunne ændres med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade, samt at forbrugere, som havde haft en skade, ville få udsat en ellers planmæssig årlig præmienedsættelse og forhøjet deres selvrisiko med 4.000 kr. i det efterfølgende år.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte forsikringsselskabet i 2018. I marts 2021 idømte byretten forsikringsselskabet en bøde på 16,9 millioner kroner for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Sagen blev herefter anket og i juni 2022 frifandt Østre Landsret forsikringsselskabet i samme sag. Rigsadvokaten ankede efter indstilling fra Forbrugerombudsmanden dommen til Højesteret.

Højesterets afgørelse

Sagen for Højesteret angik navnlig, om forsikringsselskabet havde overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud.

Højesteret fastslog i dommen, at reklameudsagnet var egnet til at vildlede gennemsnitsforbrugeren ved at give indtryk af, at en skade ville være prisneutral for kunden, og forsikringsselskabet dermed bl.a. ikke ville have mulighed for at forhøje præmien i tilfælde af en skade. Hertil var der tale om udeladelse af væsentlige oplysninger i forhold til forsikringsselskabets mulighed for udsættelse af præmienedsættelse og forhøjelse af forsikringstagerens selvrisiko.

Højesteret bemærkede, at det var uden betydning for vurderingen, at forsikringsselskabet ikke havde benyttet sine muligheder for, efter forsikringsvilkårene, at forhøje prisen eller selvrisikoen efter en skade eller udsætte den årlige præmienedsættelse.

Forsikringsselskabet blev på den baggrund kendt skyldig i overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, jf. § 8, stk. 1.

Forhøjet bødeniveau

De ændringer af markedsføringsloven, som trådte i kraft den 1. januar 2022, medførte bl.a. en ny, forhøjet bødemodel for overtrædelse af markedsføringsloven. Bøder for overtrædelse af markedsføringsloven skal derfor – efter lovændringen - som udgangspunkt fastsættes på baggrund af virksomhedens omsætning og kan justeres i opad- eller nedadgående retning, alt efter om der er tale om hhv. skærpede eller formildende omstændigheder.

Da den vildledende markedsføring af forsikringsselskabets bilforsikringer fandt sted i perioden 2016 – 2017, har Højesteret imidlertid ikke anvendt den nye bødemodel for overtrædelser af markedsføringsloven ved strafudmålingen.

Højesteret udmålte i stedet den historisk høje bøde på 16,9 millioner kroner på baggrund af de tidligere gældende regler om strafudmåling ved overtrædelser af markedsføringsloven, hvorefter der skulle lægges vægt på overtrædelsens grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst.

Bøden på 16,9 millioner kroner, der svarede til det dobbelte af de omkostninger, som forsikringsselskabet havde afholdt til markedsføringen, blev således udmålt ved, at Højesteret bl.a. fandt, at de høje omkostninger til markedsføringskampagnens afholdelse indikerede, at forsikringsselskabet havde opnået eller tilsigtet en betydelig fortjeneste og økonomisk gevinst ved markedsføringen.

Det blev ikke tillagt vægt ved strafudmålingen, at kun én enkelt forsikringstager havde klaget over det vildledende udsagn, eller at forsikringsselskabet havde indstillet markedsføringen umiddelbart efter at selskabet modtog det første høringsbrev fra Forbrugerombudsmanden.

Som det også fremgår af Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om sagen, er dommen vigtig for andre forsikringsaftaler, men vil også kunne få stor betydning for vurderingen af, hvornår markedsføringen af andre typer af løbende forbrugeraftaler, som fx abonnementsaftaler og låneaftaler, er vildledende.

Ønsker man som erhvervsdrivende i sin markedsføring at kommunikere en prismæssig fordel ved en aftale rettet mod forbrugere, herunder fx at aftalen er prisfast, er det derfor afgørende, at markedsføringen af produktet stemmer overens med de aftalevilkår, som fastlægger produktets egenskaber.

Brug for hjælp?

Hvis I er i tvivl om, hvordan I sikrer, at I bedst overholder reglerne i markedsføringsloven og undgår vildledende udsagn i markedsføringen af jeres produkter eller ydelser, er I meget velkomne til at kontakte en af vores specialister.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.