Om sagen
Forsikringsselskabet markedsførte i perioden 2016 – 2017 bilforsikringer bl.a. med udsagn om, at ”Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”.
Det fremgik imidlertid af forsikringsbetingelserne, at prisen kunne ændres med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade, samt at forbrugere, som havde haft en skade, ville få udsat en ellers planmæssig årlig præmienedsættelse og forhøjet deres selvrisiko med 4.000 kr. i det efterfølgende år.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte forsikringsselskabet i 2018. I marts 2021 idømte byretten forsikringsselskabet en bøde på 16,9 millioner kroner for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Sagen blev herefter anket og i juni 2022 frifandt Østre Landsret forsikringsselskabet i samme sag. Rigsadvokaten ankede efter indstilling fra Forbrugerombudsmanden dommen til Højesteret.
Højesterets afgørelse
Sagen for Højesteret angik navnlig, om forsikringsselskabet havde overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud.
Højesteret fastslog i dommen, at reklameudsagnet var egnet til at vildlede gennemsnitsforbrugeren ved at give indtryk af, at en skade ville være prisneutral for kunden, og forsikringsselskabet dermed bl.a. ikke ville have mulighed for at forhøje præmien i tilfælde af en skade. Hertil var der tale om udeladelse af væsentlige oplysninger i forhold til forsikringsselskabets mulighed for udsættelse af præmienedsættelse og forhøjelse af forsikringstagerens selvrisiko.
Højesteret bemærkede, at det var uden betydning for vurderingen, at forsikringsselskabet ikke havde benyttet sine muligheder for, efter forsikringsvilkårene, at forhøje prisen eller selvrisikoen efter en skade eller udsætte den årlige præmienedsættelse.
Forsikringsselskabet blev på den baggrund kendt skyldig i overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, jf. § 8, stk. 1.