Højesteretsdom om abonnementsfælder

Ny dom om manglende opfyldelse af forbrugeraftalelovens oplysningskrav ifm. indgåelse af online betalingsabonnementer og pligt til tilbagebetaling af ulovligt opkrævede abonnementsbetalinger.

Ny dom om manglende opfyldelse af forbrugeraftalelovens oplysningskrav ifm. indgåelse af online betalingsabonnementer og pligt til tilbagebetaling af ulovligt opkrævede abonnementsbetalinger.

Højesteret har i starten af december truffet afgørelse i en principiel sag om såkaldte online abonnementsfælder, hvor forbrugerne samtidig med køb af varer i netbutikker automatisk blev tilmeldt løbende betalingsabonnementer. I visse tilfælde opdagede forbrugerne først efter flere år, at de var tilmeldt de løbende betalingsabonnementer.

Højesteret fandt ligesom Sø- og Handelsretten, at abonnementsaftalerne ikke opfyldte forbrugeraftalelovens oplysningskrav, bl.a. fordi selskaberne anvendte såkaldte ”dark patterns” for at undgå, at kunderne opdagede, at de fik et løbende betalingsabonnement med i købet, når de lagde varer i indkøbskurven.

Sø- og Handelsretten var imidlertid kommet frem til, at selv om abonnementsaftalerne var ulovlige, skulle selskaberne ikke tilbagebetale de ulovligt opkrævede abonnementsbetalinger.

Forbrugerombudsmanden argumenterede i Højesteret indgående for, at den helt naturlige konsekvens af, at aftalerne var ulovligt indgået, måtte være, at  selskaberne skulle tilbagebetale abonnementsbetalingerne.

Det gav Højesteret Forbrugerombudsmanden medhold i. Højesteret pålagde således selskaberne at tilbagebetale alle abonnementsbetalinger modtaget fra et stort antal kunder gennem flere år, uanset de store økonomiske konsekvenser forbundet hermed.

Klart signal fra Højesteret

Forbrugerombudsmanden har i en årrække haft bekæmpelse af online abonnementsfælder som et fokusområde. Dommen er et klart signal om, at det ikke kan betale sig at undlade at leve op til forbrugeraftalelovens oplysningskrav. Der er derfor fremadrettet ekstra god grund til at sikre, at man som virksomhed sørger for at følge forbrugeraftalelovens spilleregler, da det kan have enorme økonomiske konsekvenser, hvis man ikke har indrettet sin hjemmeside i overensstemmelse med reglerne.

Brug for hjælp?

Er du som virksomhed i tvivl om forbrugeraftalelovens oplysningspligt, eller har du behov for anden vejledning om indretning af hjemmesider eller andre forbrugerretlige forhold, er du velkommen til at kontakte en af vores specialister.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.