Højesteret har i starten af december truffet afgørelse i en principiel sag om såkaldte online abonnementsfælder, hvor forbrugerne samtidig med køb af varer i netbutikker automatisk blev tilmeldt løbende betalingsabonnementer. I visse tilfælde opdagede forbrugerne først efter flere år, at de var tilmeldt de løbende betalingsabonnementer.
Højesteret fandt ligesom Sø- og Handelsretten, at abonnementsaftalerne ikke opfyldte forbrugeraftalelovens oplysningskrav, bl.a. fordi selskaberne anvendte såkaldte ”dark patterns” for at undgå, at kunderne opdagede, at de fik et løbende betalingsabonnement med i købet, når de lagde varer i indkøbskurven.
Sø- og Handelsretten var imidlertid kommet frem til, at selv om abonnementsaftalerne var ulovlige, skulle selskaberne ikke tilbagebetale de ulovligt opkrævede abonnementsbetalinger.
Forbrugerombudsmanden argumenterede i Højesteret indgående for, at den helt naturlige konsekvens af, at aftalerne var ulovligt indgået, måtte være, at selskaberne skulle tilbagebetale abonnementsbetalingerne.
Det gav Højesteret Forbrugerombudsmanden medhold i. Højesteret pålagde således selskaberne at tilbagebetale alle abonnementsbetalinger modtaget fra et stort antal kunder gennem flere år, uanset de store økonomiske konsekvenser forbundet hermed.