Offentlige myndigheder kan indgå forlig, når forligsresultatet anses for overvejende sandsynligt
Offentlige myndigheders adgang til at indgå forlig har sin udtrykkelige hjemmel i Finansministeriets seneste Budgetvejledning fra april 2021, pkt. 2.4.3, hvoraf det fremgår, at en offentlig myndighed har adgang til at afholde uforudsete udgifter, som det må anses for overvejende sandsynligt, at staten vil blive dømt til at betale ved en domstol. Heri ligger en adgang for staten til at forlige sager indenfor rammerne af, hvad en domstol forventeligt – med en vis skønsmargin – vil nå frem til.
Rigsrevisionen har i et notat fra januar 2020 udlagt deres fortolkning af punkterne i budgetvejledningen og fremførte hertil, at den konkrete vurdering af, hvorvidt en offentlig myndighed bør forlige en sag, må bero på overvejelser om det juridiske udfald af eventuelle civile søgsmål, de fordele der vil følge af et forlig, samt de økonomiske omkostninger der kan være ved at gennemføre de forskellige sagsskridt i en retssag.
Den tidligere udgave af Budgetvejledningen fra 2016 indeholdt tillige en anbefaling til den offentlige myndighed om at indhente en udtalelse fra Kammeradvokaten i forbindelse med overvejelser om, hvorvidt en sag skulle forliges. Denne henvisning er ikke taget med i den nye udgave af Budgetvejledningen fra 2021, men dette ændrer ikke på, at overvejelsen om at indgå et forlig er en vurdering, der består af en række komplicerede juridiske overvejelser, hvor myndigheden enten selv skal foretage den juridiske vurdering eller i relevant omfang søge ekstern juridisk bistand.
Den tidligere officielle Kammeradvokat, Karsten Hagel-Sørensen, var enig i linjen om kun at lukke sagen uden dom, hvis myndigheden med overvejende sandsynlighed ville tabe:
”Vi lukker sagen uden dom, hvis det er overvejende sandsynligt, at vores klient ville tabe sagen. En beføjelse til med det samme at lukke sagen uden dom er det samme som at åbne statskassen. Og jeg er ekstremt fedtet.” (Karsten Hagel-Sørensen, Advokaten 2012, 2, s. 22)