AI-teknologi kan benyttes til mange ting, fx screening af jobansøgere, døgnbemandet kundeservice, optimering og effektivisering af markedsføring, produktudvikling og meget andet.
Det er derfor ingen overraskelse, at stadigt flere organisationer er begyndt at anvende AI-værktøjer såsom ChatGPT, Midjourney og DALL-E 2.
Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på de juridiske udfordringer, der er forbundet med brugen af AI-teknologi, inden I begynder at bruge sådanne værktøjer. Organisationer, der ikke har retningslinjer for brug af AI-værktøjer, risikerer bl.a. at skulle betale store erstatningsbeløb til rettighedshavere for IP-krænkelser, eller at deres forretningshemmeligheder og andre fortrolige oplysninger deles med tredjemand.
Det er derfor med god grund, at stadigt flere virksomheder implementerer interne retningslinjer for deres medarbejderes brug af AI-værktøjer.
Ved udarbejdelsen af sådanne retningslinjer er det vigtigt både at være opmærksom på de udfordringer, der relaterer sig til den data, som brugeren indtaster i AI-værktøjet (input), og de udfordringer, der relaterer sig til det produkt eller de resultater, som AI-værktøjet genererer (output).