Transfer pricing-sagen
Sagens baggrund
Sagen angik et dansk selskabs kontrollerede transaktioner med dets søsterselskab. Ved de kontrollerede transaktioner foretog det danske selskab råvareindkøb på vegne af koncernen, som blev solgt videre gennem søsterselskabet til en anden del af koncernen.
Det var et tema i sagen, om to andre selskaber beliggende også var koncernforbundet med selskabet, og om samhandlen med disse selskaber herved også udgjorde kontrollerede transaktioner.
Alle tre selskaber var registreret på samme postboks-adresse hos et advokatfirma.
Skattemyndighederne havde foretaget en skønsmæssig ansættelse af det danske selskabs indkomst, idet skattemyndighederne mente, at selskabets TP-dokumentation var mangelfuld og ikke kunne danne grundlag for en vurdering af, om priser og vilkår var fastsat i overensstemmelse med armslængdeprincippet, jf. den dagældende skattekontrollov § 3 B, stk. 8.
Skattemyndighederne udøvede derfor et skøn, hvor selskabets skattepligtige indkomst blev forhøjet.
Sagen angik, om skattemyndighederne havde været berettiget til at udøve et skøn over de kontrollerede transaktioner, og i bekræftende fald om skattemyndighedernes skøn skulle tilsidesættes.
Østre Landsrets dom af 9. juni 2023
Landsretten fandt indledningsvis, at alle tre selskaber var koncernforbundne med det danske selskab, bl.a. på baggrund af selskabets TP-dokumentation, hvoraf det fremgik, at transaktionerne med selskaberne var koncerninterne. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at selskabet efterfølgende havde oplyst, at der ikke var tale om koncernforbundne selskaber, herunder fordi oplysningerne havde været inkonsistente.
Landsretten fandt herefter, at selskabets TP-dokumentation var behæftet med en række mangler, der samlet set bevirkede, at dokumentationen ikke gav skattemyndighederne et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om transaktionerne var foretaget i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Landsretten lagde bl.a. vægt på, at dokumentation ikke i tilstrækkelig grad indeholdt en beskrivelse af, hvorledes priser og vilkår rent faktisk var blevet fastsat.
Skattemyndighederne var derfor berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst.
Landsretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn, idet selskabet hverken havde godtgjort, at skønnet var udøvet på et fejlagtigt grundlag eller medførte et åbenbart urimeligt resultat.
Landsretten lagde herved bl.a. vægt på omfanget og karakteren af manglerne i oplysningsgrundlaget og det forhold, at skattemyndighederne forgæves havde forsøgt at fremskaffe yderligere oplysninger til brug for skatteansættelsen.
Landsretten lagde endvidere vægt på, at det danske selskab havde en central og værdiskabende funktion i koncernen, mens det udenlandske søsterselskab måtte betragtes som et rent gennemstrømningsselskab, som ikke havde nogen selvstændig forretningsmæssig berettigelse i koncernen. Landsretten udtalte i den forbindelse, at der havde været skiftende oplysninger om søsterselskabets ansatte og at der ikke forelå nogen dokumentation for, at der havde været ansatte til at udføre de påståede aktiviteter i selskabet.
De efter skatteansættelsen udarbejdede analyser samt de øvrige af selskabet påberåbte forhold kunne ikke føre til en anden vurdering.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.