Lovændring muliggør fængselsstraf for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud

Ny lovændring gør det muligt at sanktionere særligt grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud med fængselsstraf.

Ny lovændring gør det muligt at sanktionere særligt grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud med fængselsstraf.

Efter markedsføringslovens § 37, stk. 3, kan overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud (§§ 5-6) straffes med bøde. Det er dog ikke muligt at idømme fængselsstraf for overtrædelse af vildledningsforbuddet, medmindre der er tale om tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af retten, eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden har meddelt efter markedsføringslovens § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 1. Det bliver der nu lavet om på.

Den 25. maj 2023 vedtog Folketinget en lov, der gør det muligt at sanktionere overtrædelser af bl.a. markedsføringslovens vildledningsforbud med fængselsstraf, hvis overtrædelsen er sket under skærpende omstændigheder, herunder hvis overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for øje. Ændringen betyder, at domstolene kan udmåle fængselsstraf i indtil 4 måneder, forudsat at overtrædelsen er begået med forsæt eller grov uagtsomhed.

Ændringen skal ses i sammenhæng med den omkostningsbestemte bødemodel for overtrædelser af markedsføringsloven, der blev indført ved lov nr. 2192 af 30. november 2021 om ændring af markedsføringsloven, og som skal sikre mærkbare sanktioner for overtrædelser af loven i form af en væsentlig forhøjelse af bødeniveauet. Indførelsen af bødemodellen blev til på baggrund af anbefalinger fra en arbejdsgruppe nedsat af Erhvervsministeren, som tillige fandt, at det med fordel kunne undersøges, om der burde indføres mulighed for fængselsstraf for grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser – overtrædelser, som Forbrugerombudsmanden de senere år har behandlet flere sager om, særligt på elmarkedet.

Loven træder i kraft den 1. juli 2023.

Klart signal fra lovgiver

Lovændringen er sammen med den omkostningsbestemte bødemodel et klart signal fra lovgiver om, at det ikke må kunne betale sig at handle i strid med markedsføringsloven, og der er derfor ekstra god grund til at sikre, at man som virksomhed sørger for at følge markedsføringslovens spilleregler.

Selvom Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der vil være tale om et begrænset antal sager om året, hvor fængselsstraf vil kunne komme på tale, er det forventningen, at lovændringen ikke desto mindre vil have en væsentlig præventiv effekt i forhold til de særligt grove tilfælde af overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser.

Brug for hjælp?

Er du i tvivl om markedsføringslovens vildledningsforbud, eller har du behov for anden vejledning om markedsføringsret, er du velkommen til at kontakte en af vores specialister.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.