Efter markedsføringslovens § 37, stk. 3, kan overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud (§§ 5-6) straffes med bøde. Det er dog ikke muligt at idømme fængselsstraf for overtrædelse af vildledningsforbuddet, medmindre der er tale om tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af retten, eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden har meddelt efter markedsføringslovens § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 1. Det bliver der nu lavet om på.
Den 25. maj 2023 vedtog Folketinget en lov, der gør det muligt at sanktionere overtrædelser af bl.a. markedsføringslovens vildledningsforbud med fængselsstraf, hvis overtrædelsen er sket under skærpende omstændigheder, herunder hvis overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for øje. Ændringen betyder, at domstolene kan udmåle fængselsstraf i indtil 4 måneder, forudsat at overtrædelsen er begået med forsæt eller grov uagtsomhed.
Ændringen skal ses i sammenhæng med den omkostningsbestemte bødemodel for overtrædelser af markedsføringsloven, der blev indført ved lov nr. 2192 af 30. november 2021 om ændring af markedsføringsloven, og som skal sikre mærkbare sanktioner for overtrædelser af loven i form af en væsentlig forhøjelse af bødeniveauet. Indførelsen af bødemodellen blev til på baggrund af anbefalinger fra en arbejdsgruppe nedsat af Erhvervsministeren, som tillige fandt, at det med fordel kunne undersøges, om der burde indføres mulighed for fængselsstraf for grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser – overtrædelser, som Forbrugerombudsmanden de senere år har behandlet flere sager om, særligt på elmarkedet.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.