Datatilsynet underkender DMI’s cookiesamtykke: Afslag må ikke være ekstra klik væk
Datatilsynet har udtalt sig om en hyppigt anvendt cookiesamtykkemodel som følge af en klage over Danmarks Meteorologiske Instituts (”DMI”) cookie-setup.
Besøgende på DMI’s hjemmeside blev præsenteret for følgende tekst i en cookie-pop-up:
”DMI og tredjeparter bruger cookies til at gøre dmi.dk mere brugbar, give dig en bedre oplevelse og til målrettet markedsføring. Ved at klikke OK her giver du samtykke til dette. Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik.”
Besøgende gav samtykke til behandling til flere forskellige formål ved at klikke ”OK”. Hvis besøgende ønskede at præcisere, hvilke specifikke formål, de ønskede at give samtykke til, kunne dette ske ved at afkrydse en række felter, der kom frem, hvis den besøgende klikkede ”Vis Detaljer”.
Hvis besøgende derimod ikke ønskede at samtykke til brugen af cookies, skulle de tilsvarende først trykke på ”Vis Detaljer”, hvorefter de fik mulighed for at afslå at give samtykke. Denne mulighed var dermed ”et ekstra klik væk” sammenlignet med muligheden for at give samtykke.
Datatilsynet fandt, at samtykke ikke gyldigt kunne indhentes efter denne model.


