Nyt ”Green Claims”-direktivforslag fra EU-Kommissionen

Det er ikke kun den danske forbrugerombudsmand, der har fokus på greenwashing. Også i EU tager man udfordringen op ved at foreslå ny regulering af grønne påstande.

Det er ikke kun den danske forbrugerombudsmand, der har fokus på greenwashing. Også i EU tager man udfordringen op ved at foreslå ny regulering af grønne påstande.

EU-Kommissionen har i marts fremsat et forslag til et nyt direktiv om ”grønne påstande” (Green Claims Directive), som målrettet skal bekæmpe greenwashing.

Direktivet har til formål at beskytte forbrugere mod virksomheders vildledende påstande om miljøfordele ved produkter og tjenesteydelser samt gøre grønne påstande pålidelige, sammenlignelige og verificerbare i hele EU.

EU-Kommissionen foreslår bl.a., at direktivet skal fastlægge klare kriterier for virksomhedernes dokumentation af markedsføringspåstande og indeholde nye regler om forvaltning af miljømærkeordninger. Desuden er det planen, at de grønne påstande skal tjekkes af en uafhængig tredjepart og være videnskabeligt bevist.

Betydelige dele af direktivet er på linje med Forbrugerombudsmandens eksisterende praksis.

Endelig har direktivforslaget stort fokus på bøder, som skal gives ud fra virksomhedernes omsætning, ligesom man f.eks. kender det fra GDPR.

EU-Kommissionen anslår, at mere end 50 procent af de grønne påstande, som bliver fremført inden for EU, enten er vage, vildledende eller ubegrundede, og at 40 procent er udokumenterede. Det understreger, at der er behov for fokus på området, hvis forbrugere skal beskyttes og lige konkurrencevilkår for virksomheder skal sikres.

EU-Kommissionens øgede fokus sammenholdt med Forbrugerombudsmandens intensiverede tilsyn med greenwashing viser, at man som virksomhed skal gå varsomt frem og sikre sig den nødvendige dokumentation, hvis man planlægger at anvende klima-, miljø- eller bæredygtighedsudsagn i markedsføringen.

BRUG FOR HJÆLP?

Er du i tvivl om reglerne for greenwashing eller har behov for anden vejledning i reglerne inden for miljø- markedsføring, er du velkommen til at kontakte en af vores specialister.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.