EU-Kommissionen har i marts fremsat et forslag til et nyt direktiv om ”grønne påstande” (Green Claims Directive), som målrettet skal bekæmpe greenwashing.
Direktivet har til formål at beskytte forbrugere mod virksomheders vildledende påstande om miljøfordele ved produkter og tjenesteydelser samt gøre grønne påstande pålidelige, sammenlignelige og verificerbare i hele EU.
EU-Kommissionen foreslår bl.a., at direktivet skal fastlægge klare kriterier for virksomhedernes dokumentation af markedsføringspåstande og indeholde nye regler om forvaltning af miljømærkeordninger. Desuden er det planen, at de grønne påstande skal tjekkes af en uafhængig tredjepart og være videnskabeligt bevist.
Betydelige dele af direktivet er på linje med Forbrugerombudsmandens eksisterende praksis.
Endelig har direktivforslaget stort fokus på bøder, som skal gives ud fra virksomhedernes omsætning, ligesom man f.eks. kender det fra GDPR.
EU-Kommissionen anslår, at mere end 50 procent af de grønne påstande, som bliver fremført inden for EU, enten er vage, vildledende eller ubegrundede, og at 40 procent er udokumenterede. Det understreger, at der er behov for fokus på området, hvis forbrugere skal beskyttes og lige konkurrencevilkår for virksomheder skal sikres.