EU-Domstolens dom i sag-C-59/23 P, Østrig mod Kommissionen, vedrører Kommissionens godkendelse af statsstøtte efter art. 108, stk. 3, TEUF, og spørgsmålet om, i hvilket omfang Kommissionen skal tage hensyn til udbudsreglerne i den sammenhæng.
STATSSTØTTE TIL PAKS II-KERNEKRAFTVÆRKET
Ungarn indgik i januar 2014 en mellemstatslig aftale med Den Russiske Føderation om at udvide Paks-kernekraftværket i Ungarn med to nye reaktorer, kendt som Paks II. Ungarn udpegede det statsejede selskab MVM Paks II Nuclear Power Plant Development Private Company Limited by Shares (Paks II) til at eje og forvalte reaktorerne, mens Rusland udpegede selskabet Nizhny Novgorod Engineering Company Atomenergoproekt (herefter ”JSC NIAEP”) til at stå for opførelsen. Tildelingen af kontrakten skete direkte uden udbudsprocedure. Projektet blev fuldt finansieret af den ungarske stat, herunder med et russisk statslån på EUR 10 mia. suppleret med EUR 2,5 mia. fra Ungarn.
I maj 2015 anmeldte Ungarn støtteforanstaltningen til Kommissionen. Ved afgørelsen af 6. marts 2017 erklærede Kommissionen støtten forenelig med det indre marked efter artikel 107, stk. 3, litra c, TEUF. Kommissionen fandt, at formålet med støtten var, vederlagsfrit at stille to nye kernereaktorer til rådighed for Paks II-værket, samt at den direkte kontrakttildeling ikke skabte en yderligere fordrejning af konkurrencen og samhandlen på markedet for energi. Derfor var der ifølge Kommissionen ikke anledning til at vurdere overholdelse af EU’s udbudsregler i afgørelsen. Kommissionen henviste i den sammenhæng til, at den havde indledt en traktatbrudssag mod Ungarn angående overholdelsen af udbudsreglerne, men havde fundet, at reglerne konkret var overholdt, da den direkte tildeling var begrundet i tekniske årsager.
Østrig anlagde i februar 2018 et annullationssøgsmål til prøvelse af Kommissionens statsstøtteafgørelse. Østrig gjorde gældende, at den direkte tildeling af kontrakten til JSC NIAEP uden udbudsprocedure stred mod EU’s udbudsregler, og derfor skulle indgå i vurderingen af statsstøttens forenelighed.
Den Europæiske Unions Ret (herefter ”Retten”) frifandt ved dom af 30. november 2022 Kommissionen, hvilket fik Østrig til at iværksætte en appel til prøvelse af Rettens dom for Domstolen med påstand om, at både Rettens dom og Kommissionens afgørelse skulle annulleres.