Sekretærjobbet: Ansvar, stærkt samarbejde og godt arbejdsmiljø
I et stort advokathus som vores, har vi brug for mange forskellige typer sekretærer, f.eks. inden for bobehandling, retssagsbehandling eller bredere profiler med gode IT- eller sprogkundskaber. Alle sekretærer løfter vigtige og anerkendte opgaver og bidrager hver dag med værdiskabelse for både juristerne og den samlede forretning.
I et stort advokathus som vores, har vi brug for mange forskellige typer sekretærer, f.eks. inden for bobehandling, retssagsbehandling eller bredere profiler med gode IT- eller sprogkundskaber. Alle sekretærer løfter vigtige og anerkendte opgaver og bidrager hver dag med værdiskabelse for både juristerne og den samlede forretning.
Vi har spurgt en af vores dygtige sekretærer Helene Kronborg Poulsen om, hvad hun sætter pris på ved at arbejde hos Poul Schmith. Helene startede som sekretærelev her tilbage i 2019 og sidder i dag som sekretær og bobehandler i gruppen for Finansiering og Insolvens.
Alsidige opgaver og fokus på godt kollegaskab
Ifølge Helene er jobbet som sekretær/bobehandler kendetegnet ved, at man bliver ved med at lære nyt, da sagerne er så alsidige, og man ofte støder på nye problemstillinger, som skal løses. Jobbet kendetegnes også ved høj faglighed og gode kollegaer, som altid er klar til at hjælpe hinanden. Der bliver fulgt op på, hvor mange ressourcer den enkelte medarbejder har, så arbejdsbyrden løbende kan justeres, hvis man har for mange sager eller omvendt har kapacitet til flere.
”Vi er et stort sekretær- og bobehandlerteam i vores gruppe. Du er derfor aldrig alene, men kan altid finde sparring hos andre, der sidder med de samme arbejdsopgaver, som dig selv. Det er noget, jeg sætter utrolig stor på pris på”, siger Helene.
Helenes arbejdsopgaver er overordnet at støtte op om bobehandlingen fra start til slut i et konkursbo i samarbejde med advokaterne og de fuldmægtige på sagerne. Opgaverne kan være alt fra korrekturlæsning, tvangsafmelding af en bil, korrespondance med kreditorerne eller udarbejdelse af et boregnskab.
Helene er især glad for, at opgaverne er mange og forskellige, hvilket gør, at hun ikke sidder og laver præcis det samme en hel dag. Der bliver arbejdet ud fra et fast workflow, hvor det er beskrevet hvilke opgaver, der skal udføres af sekretæren. Det giver en god base og en klar forventningsafstemning i det tætte og gode samarbejde mellem jurister og sekretær.
”Jeg er rigtig glad for det samarbejde, jeg har med juristerne, da jeg sætter stor pris på faglig sparring på tværs. I vores konkursboer er der også fokus på samarbejdet på tværs af faggrupperne på sagerne”, fortæller Helene.
Gode udviklingsmuligheder og spændende sager
Vores sekretærer er en vigtig del af et enestående hold, som understøtter det juridiske arbejde, der bliver leveret til vores kunder. Derfor er det vigtigt hele tiden at have fokus på udvikling af kompetencer.
Vi tilbyder vores sekretærer forskellige udviklingsmuligheder, hvis de ønsker at lære noget nyt eller specialisere sig, f.eks. ved at blive superbruger i et af firmaets IT-systemer, være professionel vejleder for en eller flere kolleger, eller uddanne sig til bobehandler som i Helenes tilfælde.
Der er også rig udviklingsmulighed inden for det rent faglige, hvor sekretærgruppen hvert år bliver tilbudt forskellige kurser og inspirationsoplæg i vores GROW Academy. I regi af firmaets særlige rolle for staten, indeholder jobbet som sekretær også involvering i mange store samfundsrelevante sager, hvis udfald ofte er af principiel karakter eller har betydning for et stort antal mennesker og virksomheder i Danmark.
Helene er selv startet i firmaet som elev og har været rundt i forskellige teams, inden hun specialiserede sig som bobehandler i insolvensafdelingen.
Flotte rammer og et godt arbejdsmiljø
Poul Schmith har hovedkontor i København – i et helt nyrenoveret domicil på Kalvebod Brygge. Domicilet tilbyder gode og mangeartede arbejdsmiljøer, stor kantine med udsigt, café, fitnessrum samt en af byens største tagterrasser med petanquebane og træningsmiljø. Firmaets kontor på Aaboulevarden i Aarhus flytter også i helt nybyggede lokaler på Europaplads i 2024. Som medarbejder får du derfor nogle yderst attraktive arbejdsrammer, fleksibilitet, attraktive personalegoder samt sociale aktiviteter og tilbud.
”Kulturen er uformel, men samtidig ambitiøs, og arbejdsmiljøet er rigtig godt. Der er fleksibilitet, så vi kan arbejde hjemme, og firmaet er rigtig gode til at tage sig af nye medarbejdere i deres opstartsproces og oplæring”, fortæller Helene.
Specialister
Helene Kronborg Poulsen
Bobehandler, advokatsekretær