Tidligere kommunalt ansat straffet for opbevaring og videregivelse af følsomme personoplysninger

Højesteret idømmer en tidligere kommunalt ansat bødestraf for videregivelse og opbevaring af følsomme personoplysninger om 89 borgere. Den nye lov om beskyttelse af whistleblowere medførte ikke straffrihed. Loven trådte i kraft december 2021.

Højesteret idømmer en tidligere kommunalt ansat bødestraf for videregivelse og opbevaring af følsomme personoplysninger om 89 borgere. Den nye lov om beskyttelse af whistleblowere medførte ikke straffrihed. Loven trådte i kraft december 2021.

En tidligere ansat i et kommunalt rehabiliteringsteam videregav personoplysninger om 89 borgere til en journalist på Dagbladet Information for at gøre opmærksom på, hvad den ansatte opfattede som kritisabel og ulovlig sagsbehandling i kommunen.  Forud for videregivelsen havde den ansatte desuden opbevaret oplysningerne på sin bopæl.

Oplysningerne angik bl.a. borgernes diagnoser samt psykiske og sociale forhold, og der var derfor tale om følsomme personoplysninger.

Spørgsmålet for Højesteret var, om videregivelsen af oplysningerne var berettiget varetagelse af åbenbar almen interesse. Sagen angik desuden spørgsmålet, om opbevaring af oplysningerne var i strid med straffeloven.

Offentligt ansattes videregivelse af fortrolige oplysninger er som udgangspunkt strafbart, medmindre videregivelsen er en berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse, jf. straffelovens § 152 e, nr. 2. Om videregivelsen er berettiget, beror på en afvejning af på den ene side hensynet til den samfundsmæssige interesse, der varetages ved videregivelsen, og på den anden side hensynet til den oplysningerne omhandler.

Højesteret fandt, at videregivelsen ikke var berettiget bl.a. fordi, der var tale om ”særdeles følsomme oplysninger”. Det er værd at bemærke, at de databeskyttelsesretlige reglers kategorisering af typer af personoplysninger således fik betydning for fortolkningen af straffelovens regler om tavshedspligt.

Lov om beskyttelse af whistleblowere kunne ikke medføre straffrihed. Højesteret lagde her vægt på, at en vurdering svarende til den, der skal foretages efter straffelovens § 152 e, nr. 2, ifølge lovens forarbejder kan være retningsgivende, når det skal vurderes, om en tavshedspligt kan anses for tilsidesat efter whistleblowerloven.

Højesteret fandt desuden, at opbevaringen af oplysningerne var i strid med straffelovens § 155 om misbrug af offentlig tjeneste eller hverv til at krænke privates eller det offentliges ret.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREVE

Mere end 20.000 personer abonnerer på vores nyhedsbreve og modtager løbende vores juridiske nyheder og publikationer. Nyhedsbrevene giver også et overblik over vores kurser, webinarer og netværksmøder, og fra tid til anden indeholder de information om særlige arrangementer inden for de områder, du interesserer dig for. Vi ser frem til at dele vores viden om juridiske emner med dig.