Trin for trin guide til legatsøgning

Jeg har været på udveksling i udlandet, og ved at gå struktureret til værks fik jeg finansieret 100 % af mit udvekslingsophold. Processen med at søge legater til at finansiere sit udvekslingsophold kan dog virke overvældende, især fordi det ikke er nemt at finde ud af, hvor man skal begynde. Men med de rette værktøjer kan man relativt nemt få finansieret meget af – hvis ikke hele – sit udvekslingsophold.

Jeg har været på udveksling i udlandet, og ved at gå struktureret til værks fik jeg finansieret 100 % af mit udvekslingsophold. Processen med at søge legater til at finansiere sit udvekslingsophold kan dog virke overvældende, især fordi det ikke er nemt at finde ud af, hvor man skal begynde. Men med de rette værktøjer kan man relativt nemt få finansieret meget af – hvis ikke hele – sit udvekslingsophold.

Jeg var selv på udveksling på University of Edinburgh i Skotland. Før jeg startede mit ophold, havde jeg som så mange andre en række fordomme om legatsøgningsprocessen. En af de største var den udbredte opfattelse om, at man skal tømme hele sin opsparing for at kunne tage af sted.

Men min oplevelse med at søge legater har vist mig, at det med de rette værktøjer og en struktureret tilgang faktisk er muligt at få finansieret sit udvekslingsophold uden at bruge hele sin opsparing.

Trin 1: Start i rigtig god tid og vurdér dit finansieringsbehov

Mit bedste råd til den indledende fase er at starte tidligt. Jeg tog på udveksling i efterårssemestret 2023 og påbegyndte først min legatsøgning et halvt år inden. Set i bakspejlet burde jeg dog være startet meget tidligere.

Ansøgningsfristerne udløber nemlig ret tidligt i forhold til, hvornår du skal afsted på udveksling. For eksempel lyder nogle af fristerne på den 15. marts året inden opholdets start. Hvis du skal afsted i forårssemestret, betyder det i princippet, at du skal gå i gang med at søge næsten et år før din afrejse.

Det er også vigtigt at vurdere sit finansieringsbehov på forhånd. Det hjælper med at afgøre, hvor mange legater du skal søge, og hvor meget tid du skal dedikere til processen.

Hvis du følger mine trin, burde det dog ikke tage dig meget mere end et par dage samlet set at finde de relevante legater, udforme din motiverede ansøgning samt de øvrige dokumenter og få ansøgningerne sendt afsted.

Trin 2: Find relevante legater og skab struktur

Det andet trin i legatsøgningsprocessen er at finde de legater, der passer til din profil, og herefter strukturere dem.

Der findes en række forskellige online legatsøgemaskiner, som du kan søge frem ved hjælp af en Google-søgning, der for mig var uvurderlige i denne proces. Ved hjælp af søgemaskinerne kan man sortere i legater, som passer til ens egen profil. F.eks. er der en af søgemaskinerne, hvor man kan starte med at vælge den kategori, der vedrører studier i udlandet. Herefter kan man vælge kategori efter område (f.eks. ”lang videregående uddannelse”.) Resultatet er en lang række legater med forskellige uddelingskriterier.

Uddannelsesinstitutionerne annoncerer desuden ofte en række legater specifikt målrettet studerende ved den pågældende uddannelse. For eksempel annoncerer Københavns Universitet (KU) forskellige legater, der er tilgængelige for jurastuderende. Disse legater bliver typisk fremhævet under ”Mine nyheder” nederst på forsiden af universitetets intranet (”KUnet”). Ved at tjekke disse opslag regelmæssigt kan du sikre, at du ikke går glip af legater, der passer til dit specifikke uddannelsesområde såvel som finansieringsbehov.

Det er langt fra alle legater, du kan søge. Mange af fondene og legaterne har uddelingskriterier, som typisk relaterer sig til:

  • Din uddannelse (f.eks. jura, handel, økonomi mv.)
  • Din uddannelsesinstitution (KU, AU, AAU mv.)
  • Din personlige baggrund (karaktergennemsnit, fødselssted, bopæl mv.)
  • Din families baggrund og tilknytninger (f.eks. forældres erhverv)

I dette trin er det derfor vigtigt at skabe en form for overblik over de legater, du er kvalificeret til at søge. Det kan f.eks. være en god idé at udarbejde et ark – f.eks. i Excel – som indeholder en oversigt over alle de legater, som du opfylder kriterierne for. I dette ark kan du notere vigtige oplysninger såsom ansøgningsfrister, påkrævede dokumenter, evt. legatportioner og indsætte direkte links til ansøgningssiderne.

Jeg har her delt mit eget Excel-ark til inspiration, som du kan hente til venstre for artiklen.

I tilknytning hertil vil jeg anbefale, at du tilføjer hver ansøgningsfrist som en kalenderreminder. Med de mange forskellige frister er det let at miste overblikket, men hvis du har dem alle i din kalender, er du sikker på, at du ikke overser en frist.

Erasmusstipendiet og KU’s Internationaliseringsstipendie

Du skal desuden være opmærksom på Erasmusstipendiet og KU’s Internationaliseringsstipendie.

Hvis du får tildelt en udvekslingsplads i Europa igennem Erasmus+, kan du som udgangspunkt modtage Erasmusstipendiet.  Størrelsen på stipendiet afhænger af din destination. De nærmere betingelser for udbetalingen fremgår for KU’s vedkommende af KUnet, ligesom du automatisk vil få besked via din studiemail, når du skal gøre noget aktivt i forhold til stipendiet.

Søger du en udvekslingsplads igennem KU uden for Europa samt i Storbritannien, Grønland og Færøerne, kommer du automatisk i betragtning til KU's Internationaliseringsstipendie. Du kan dog ikke få det, hvis du automatisk får andre stipendier administreret af KU, herunder Erasmusstipendiet.

Trin 3: Udarbejd de nødvendige dokumenter

Det er herefter en god idé at hente alle obligatoriske dokumenter ned og samle dem i en fælles mappe, så du hurtigt og nemt kan finde dem frem, når du skal søge et legat. De typiske dokumenter, der efterspørges, inkluderer:

  • Karakterudskrifter
  • Forhåndsgodkendelse af kurser (som er en garanti for, at du kan få merit for de kurser, du tager på udveksling)
  • Optagelsesdokumentation/”Letter of acceptance”
  • Anbefalinger fra fagligt anerkendte personer f.eks. undervisere
  • Budget
  • Motiveret ansøgning
  • CV
  • Oversigt over øvrige fonde og legater, som du har søgt

Særligt om motiveret ansøgning, anbefalinger og budget

Når det kommer til den motiverede ansøgning, er tilpasning guld værd. Det er en god idé at tilpasse hver ansøgning ved at fremhæve de relevante aspekter af din baggrund, der passer til den enkelte fonds/legats formål. Jeg anbefaler, at du skriver fondens eller legatets navn og evt. adresse i ansøgningens indledning og holder ansøgningen kort og præcis, gerne på en enkelt A4-side.

Hvad angår anbefalinger, kan man f.eks. bede om en anbefaling fra sine fagundervisere og sin bachelorvejleder. Det er ofte begrænset, hvor meget kontakt man som studerende har med fagunderviserne på grund af undervisningsformatet på universitetet. Men hvis du har skrevet bachelorprojekt, giver det god mening at spørge din bachelorvejleder om en anbefaling, da din vejleder helt sikkert har fået et rigtig godt indtryk af dig. Jeg modtog selv to anbefalinger; én fra min bachelorvejleder og én fra min professionelle vejleder (PV) hos Poul Schmith/Kammeradvokaten.

Et velovervejet budget er også helt essentielt. Det kan være svært at udarbejde et realistisk budget over dine forventede udgifter under dit udvekslingsophold, men det kan godt lade sig gøre. Jeg foreslår, at du udregner dine forventede udgifter på baggrund af informationer fra værtsuniversitetets hjemmeside eller andre pålidelige hjemmesider med oplysninger om gennemsnitlige leveomkostninger i det pågældende land. Mine egne forventede udgifter lå på omkring 64.000 kr.

De poster, du som regel bør inkludere i dit budget, omfatter f.eks.:

  • Fly- eller togbilletter til og fra din destination
  • Udgifter til transport til og fra lufthavnen eller hovedbanegård
  • Sprogtest
  • Visum
  • Bolig i Danmark (skrives på som en udgift, hvis du skal betale dobbelt husleje, og som en indtægt, hvis du har fundet en fremlejer i perioden)
  • Bolig i udlandet
  • Studiebøger
  • Leveomkostninger (bl.a. mad og drikke, lokal transport, fritidsaktiviteter, telefonabonnement)
  • obligatorisk forsikring
  • Rejseforsikring
  • Rejser og oplevelser/kulturelle formål
  • Andet/uforudsete udgifter

Jeg har delt min egen budgetskabelon til inspiration, som du også kan hente til venstre for artiklen.

Trin 4: Afvent svar

Efter du har sendt din ansøgning afsted, er der ikke andet tilbage at gøre end at vente på svar. Svartiden fra de enkelte legatudbydere varierer, men du kan tjekke den enkelte legatudbyders hjemmeside for information om forventet svartid. De fleste legatudbydere sender et skriftligt svar, uanset om de imødekommer din ansøgning eller ej.

Desuden er det en rigtig god idé at sende et takkebrev til de fonde/legater, som har valgt at støtte dig. Et takkebrev behøver ikke at være langt, da et par velvalgte sætninger, der udtrykker din taknemmelighed, er tilstrækkeligt.

Trin 5: Evt. slutrapport og dokumentation

Det sidste trin kan blive relevant efter din hjemkomst. Nogle fonde kræver en slutrapport, hvor du – inden for en nærmere angivet frist efter din hjemkomst – skal indsende dokumentation for udgifter såsom flybilletter og husleje. Jeg anbefaler derfor, at du gemmer dokumentation for disse transaktioner. Det er normalt angivet tydeligt, når du ansøger, hvilke fonde der kræver efterfølgende dokumentation.

Kunne jeg have gjort noget anderledes i min legatsøgningsproces?

Takket være en velstruktureret og målrettet legatsøgning lykkedes det mig at få finansieret hele mit udvekslingsophold. Det gav mig ro i sindet og mulighed for fuldt ud at fokusere på mine studier og oplevelser i udlandet uden at bekymre mig om økonomien. Jeg vil dog gerne understrege vigtigheden af at starte legatsøgningsprocessen tidligt. Jeg gik nemlig glip af muligheden for at søge en række legater, fordi fristen var overskredet. Med de legater, som jeg endte med at få, fik jeg heldigvis dækket mit finansieringsbehov. Det er dog langt fra sikkert, at man får alle de legater, man søger. Det er derfor en rigtig god idé at søge tidligt, da man på den måde øger sine chancer for at få dækket sit finansieringsbehov.

Held og lykke med din legatsøgning!

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.