I anledning af de såkaldte Slagelse- og Esbjergsager (gengivet i U.2017.3272Ø og U.2018.2013H) er der i de seneste år kommet øget fokus på sager om bl.a. anbringelse af omsorgssvigtede børn og ansvar for manglende indgriben over for krænkelser af børn. Det seneste eksempel fra retspraksis er dommen gengivet i U.2021.2254Ø, hvor Bornholms Regionskommune blev dømt til at betale kr. 300.000,- i godtgørelse for krænkelse af EMRK art. 3, fordi kommunen havde forsømt sin forpligtelse til at sikre et barn mod umenneskelig og nedværdigende behandling.
Kompensationskrav efter EMRK art. 3 er de seneste år også fremsat over for regioner og kommuner i sager om magtanvendelse, uberettiget psykiatri tvang, omsorgssvigt på plejehjem og andre botilbud, m.v.
Med fokus på art. 3 forsøger vi i denne artikel at belyse tendensen nærmere. Vi ser bl.a. på, om tendensen har medført en skærpet ansvarsvurdering, om tendensen giver grundlag for fremsættelse af større kompensationskrav, og hvilke konsekvenser retsudviklingen har for kommuner.
Ansvarsvurderingen ved krænkelser af EMRK art. 3
Siden Højesterets dom om meldepligt i Center Sandholm må det lægges til grund, at myndighederne kan ifalde ansvar, selv om der ikke er handlet culpøst. Der gælder således et objektivt ansvar, såfremt den offentlige myndighed har krænket en beskyttet rettighed i EMRK.
Ved vurderingen af, om der er sket en krænkelse af art. 3, skal der efter fast retspraksis fra EMD foretages en vurdering af, om myndigheden har tilsidesat sine positive forpligtelser til at beskytte borgere mod umenneskelig eller vanærende behandling.
Slagelse- og Esbjergsagerne og U.2021.2254Ø angik alle spørgsmålet om, hvorvidt kommunerne havde overholdt deres positive forpligtelser efter EMRK art. 3 til at gribe ind, såfremt kommunerne vidste eller burde have indset, at der var en risiko for, at børn ville blive udsat for overgreb, vanrøgt eller misbrug.
I sager om krænkelser af børn er det således overladt til domstolene at foretage en konkret vurdering af kommunernes subjektive viden eller burde viden om et eventuelt overgreb, og om det forhold, at kommunen ikke greb ind over for dette overgreb, udgør en krænkelse af kommunens positive forpligtelse efter art. 3. Det kan også formuleres således, at kommunens passivitet efter en konkret vurdering kan udløse en krænkelse. Hvis dette er tilfældet, vil den blotte krænkelse betyde, at kommunen ifalder ansvar på objektivt grundlag.
Vurderingen af, om borgeren har været udsat for en behandling, som er omfattet af art 3, må foretages på baggrund af praksis fra EMD. Det kan udledes af praksis, at en behandling udgør en krænkelse af art. 3, såfremt den ud fra en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder har medført intens fysisk eller psykisk lidelse hos offeret, og at behandlingen er nedværdigende, såfremt den har medført en følelse af frygt, angst eller mindreværd, som var egnet til at ydmyge eller nedbryde vedkommende. Hvis offeret er sårbart, herunder på grund af ung alder, følger det af praksis fra EMD, at der alt andet lige skal mindre til at anse en behandling for at udgøre en krænkelse.