Socialret

Vores team af erfarne og dedikerede advokater med speciale i socialret bistår både offentlige myndigheder og private virksomheder samt organisationer med rådgivning og konflikthåndtering i sager, der omhandler sociale rettigheder. Så kontakt os, hvis din organisation står med et behov eller en problemstilling inden for socialret.

Vores team af erfarne og dedikerede advokater med speciale i socialret bistår både offentlige myndigheder og private virksomheder samt organisationer med rådgivning og konflikthåndtering i sager, der omhandler sociale rettigheder. Så kontakt os, hvis din organisation står med et behov eller en problemstilling inden for socialret.

Vores advokater er specialister i socialret

Socialretten udgør rammerne for det velfærdssystem, vi har opbygget i Danmark, og regulerer de sociale rettigheder, borgere i Danmark har. De sociale rettigheder kan deles op i henholdsvis pengerettigheder og omsorgsrettigheder.

Formålet med pengerettigheder er grundlæggende at sikre økonomisk støtte til borgere, der f.eks. som følge af sygdom eller alderdom ikke kan oppebære en indtægt via et arbejde. Omsorgsrettigheder sikrer, at borgere kan få hjælp til personlig omsorg, i det omfang de har behov for erstatning eller et supplement til den private egenomsorg.

Socialret er et kompliceret og omfattende retsområde, der stiller store krav til den juridiske indsigt i behandlingen af sagerne. I de senere år har der været en stigning i antallet af retssager på området, hvilket blandt andet skyldes lange sagsbehandlingstider. Sagerne opstår typisk mellem en privat borger på den ene side og en myndighed på den anden side eller mellem to myndigheder (f.eks. to kommuner).

Vi bistår både kommuner og staten med generel rådgivning om reglerne inden for socialret samt deres konsekvenser i konkrete sager. Derudover anvender vi vores viden om socialret i sager om f.eks. personskade og udbetaling af personskadeerstatning. Vi repræsenterer både offentlige og private aktører i et betydeligt antal sager ved Højesteret, landsretterne og alle landets byretter.

Vores bistand omfatter bl.a. sager om førtidspension, folkepension, fleksjob, sygedagpenge, tilbagebetaling, mellemkommunal refusion, støtte efter serviceloven, efterløn, tvangsfjernelse af børn, boligstøtte, handicapkompensation, uddannelsesstøtte, servicetilbud for ældre og handicappede, pasningstilbud, beskæftigelsessystemet mm.

Kontrolindsats mod socialt bedrageri

Ønsker I at styrke kommunens kontrolindsats mod socialt bedrageri? Bevidst eller utilsigtet snyd med offentlige ydelser kan have store økonomiske konsekvenser for en kommune, men det behøver ikke være sådan. Med vores hjælp kan I minimere socialt snyd og frigøre midler til styrket service for borgerne i kommunen.

I samarbejde med Dataproces og Implement tilbyder vi en kort og effektiv foranalyse, der vil give jer et overblik over den nuværende kontrolindsats samt indikation af, hvor der er et særligt stort potentiale for at styrke kontrolindsatsen og reducere udgifter til uberettigede ydelser. Vi har stærke kompetencer i at afdække og kvalificere kontrolprocesserne, og dermed skabe nøglen til en helhedsorienteret indsats mod socialt bedrageri. Vores tilgang til den gode kommunale kontrolindsats har fokus på sammenhængen mellem organisation og ledelse, data og jura, og vi afdækker dermed alle hjørner.

Mange kommuner har allerede i dag et væsentligt fokus på socialt snyd og har etableret kontrolenheder, hvis opgave er at opspore og reducere socialt snyd. Vi ser dog gang på gang, at der foreligger betydelige uudnyttede potentialer, og der kan derfor være mange penge sparet for kommunen ved at give sin kontrolindsats et serviceeftersyn.

Vi tilbyder hjælp til en mere systematisk og tæt kontrol som bl.a. minimerer urigtig registrering af bopæl og samliv samt sygemeldinger og rådighedsforpligtigelse, hvorved der kan opnås væsentlige gevinster. Den gode kontrolindsats sparer kommunen for betydelige beløb, og bidrager dermed til at fastholde tilliden til velfærdssamfundet samtidig med, at der frigøres midler til en styrket service for borgere i kommunen.

Kontakt os i dag og lad os hjælpe dig med at styrke din kontrolindsats mod socialt bedrageri. Vi kan give dig et beslutningsgrundlag for iværksættelse af de fornødne tiltag, der kan styrke din kontrolindsats og reducere dine udgifter til uberettigede ydelser.

Hotline om mellemkommunal refusion

Tvister om mellemkommunal refusion opstår, når udgiftstunge borgere skifter bopæl fra én kommune til en anden. Læs mere her og benyt dig af vores hotline, hvis du har spørgsmål vedrørende mellemkommunal refusion.

Mellemkommunal refusion

Langsommelig og fejlagtig sagsbehandling i sociale sager

Vores advokater bistår løbende kommuner, hvor borgere stiller krav om godtgørelse eller erstatning, fordi sagsbehandlingen har været langsommelig, eller fordi sagsøger mener, at de afgørelser, der er blevet truffet i en specifik social sag, har været forkert eller fejlbehæftet. Navnlig kommunernes sagsbehandlingstid har i de seneste år været genstand for stor utilfredshed og sagsanlæg.

Vi har for nyligt repræsenteret en kommune i to af hinanden uafhængige sager for Østre Landsret, hvor netop vurdering af kommunens ansvar for langsommelig sagsbehandling var helt central. I begge sager fik kommunerne medhold i, at kommunen ikke havde handlet ansvarspådragende. Den ene af dommene er trykt i FED2021.18Ø.

Årsagen til konflikterne er ofte, at sociale sager er komplekse sager, hvor kommunerne ifølge lovgivningen skal foretage en meget grundig og detaljeret udredning af f.eks. borgerens arbejdsevne (jobafklaringsforløb eller ressourceforløb), inden der kan træffes afgørelse om, hvilken hjælp borgeren er berettiget til. Denne ofte meget tidskrævende proces, der indimellem kan strække sig over flere år, står i kontrast til § 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, der giver borgerne krav på, at kommunen behandler spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken (f.eks. førtidspension, fleksjob, støtte efter serviceloven mv.).

Vurderingen af ansvaret for kommuners sagsbehandling, herunder vurderingen af om kommunen har behandlet sagen med den fornødne hurtighed, følger det almindelige ”culpaansvar”, hvor den skadelidte (borgeren) bærer bevisbyrden for, at skadevolderen (en myndighed) har handlet ansvarspådragende eller culpøst.

Hvis du har spørgsmål til ansvar for langsommelig og fejlagtig sagsbehandling, kan du kontakte Paw Fruerlund og Aleksander Lind.

Vil du vide mere?

Har I brug for juridisk rådgivning om socialretlige spørgsmål? Kontakt os, og lad os se, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe jer videre.

Kontakt Paw Fruerlund

Ansvar efter EMRK på baggrund af tilsidesættelse af socialretlige regler

Vores advokater repræsenterer regioner, institutioner og kommuner i retssager, hvor der rejses krav om erstatning og godtgørelse efter EMRK art. 2 og 3. I de seneste år er antallet af retssager på området steget betydeligt i takt med, at de danske domstole i videre omgang har anerkendt offentlige myndigheders pligt til at betale kompensation for krænkelser af de internationale menneskerettigheder.

Retsudviklingen skærper kravene til regioner, institutioner og kommuners handlepligt og årvågenhed på potentielle krænkelser indenfor myndighedernes ansvarsområder, navnlig i forhold til kommuners ansvar for omsorgssvigtede børn.

Sagerne udspringer ofte af regioner, institutioner og kommuners tilsidesættelse af de socialretlige regler, herunder serviceloven og retssikkerhedsloven, alment anerkendte social- og forvaltningsretlige grundsætninger samt forskrifter om undersøgelses- og handlepligt.

Vi repræsenterer bl.a. en kommune i en sag, hvor en beboer er afgået ved døden på et bosted, hvor beboerens efterladte har rejst krav om erstatning og godtgørelse efter EMRK art. 2.

Automatisering af kommuners socialretlige afgørelser

Hos advokatfirmaet Poul Schmith har vi en udtalt digital dagsorden, og vi forsøger hele tiden at nytænke måden, vi arbejder på, herunder hvordan vi bedst betjener vores kunder. F.eks. har vi udviklet et nyt onlineværktøj, Docufy, som gør det nemt at udarbejde skræddersyede juridiske dokumenter af høj kvalitet.

Med ’Docufy Førtidspension’ kan I via simple og intuitive spørgeskemaer udarbejde afgørelser i førtidspensionssager mere effektivt og i sikker overbevisning om, at retningslinjerne bliver overholdt.

’Docufy Førtidspension' er altid opdateret i overensstemmelse med gældende reg­ler, og vi holder løbende øje med relevante lovændringer. Når sagsbehandleren har afkrydset de relevante felter i spørgeskemaet, producerer programmet en afgørelse med det prædefinerede indhold tilpasset de indtastede svar. Teksten kan herefter skræddersyes til den konkrete sag.

Udtalelse fra Norddjurs Kommune:

”Tusind tak for Docufy-samarbejdet! Siden vi begyndte at bruge Docufy i sager om førtidspension, har vi udarbejdet afgørelserne markant hurtigere, og vores afgø­relser indeholder færre fejl. Vi har på den måde fået frigivet dyrebare ressourcer i vores sagsbehandlingsteam - det var tiltrængt. Vi ser frem til også at kunne bruge Docufy indenfor andre områder i fremtiden.”

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Her kan du tilmelde dig ét eller flere af vores nyhedsbreve, som vi udgiver løbende.