EU-Domstolen har med Unilever-dommen fastslået, at en dominerende virksomhed i relation til forbuddet mod misbrug af dominerende stilling kan tilregnes adfærd udvist af uafhængige distributører, der er en del af den dominerende virksomheds distributionsnet. Det forudsætter dog, at det kan godtgøres, at distributørernes adfærd reelt er udtryk for den dominerende leverandørs beslutning, som distributørerne er forpligtet til at følge. Endvidere fastslog EU-Domstolen, at selv om anvendelsen af den såkaldte "as efficient competitor"-testen (herefter AEC-testen) i udgangspunktet er fakultativ i misbrugssager, så skal konkurrencemyndighederne tage stilling til bevisværdien af en sådan test indgivet af den dominerende virksomhed med henblik på at vurdere, om den udviste adfærd er egnet til at skade konkurrencen.
Unilever distribuerede is i individuel detailsalgsemballage, der er beregnet til konsum uden for forbrugernes hjem i diverse salgssteder som barer, cafeer m.v. via et netværk bestående af 150 distributører i Italien.
Unilevers distributører var tildelt et eksklusivt område. Distributørerne var både underlagt et forbud mod aktivt salg i områder, i hvilke der var etableret eksklusivitetsforhold med andre distributører og et forbud mod at producere eller markedsføre produkter fra konkurrerende aktører (eksklusivitet). Distributørerne pålagde de enkelte salgssteder en eksklusivitetsforpligtelse, således at de udelukkende købte hele deres behov for is i individuel detailsalgsemballage Unilever. Dette blev kombineret med rabatter og provisioner, som gav salgsstederne incitament til at overholde eksklusivitetsforpligtelsen.
Ved afgørelse af 31. oktober 2017 fastslog de italienske konkurrencemyndigheder (AGCM), at Unilever havde misbrugt sin dominerende stilling på markedet for markedsføring af is i individuel detailsalgsemballage, der er beregnet til konsum ude i strid med TEUF art. 102.
AGCM anså distributørernes vilkår som en del af Unilevers ekskluderede strategi, og havde alene rettet afgørelsen mod Unilever. AGCM fandt endvidere, at Unilever greb ind i distributørernes forretningspolitik, således at de ikke handlede selvstændigt, når de fastsatte eksklusivitetsbetingelserne for indehaverne af salgsstederne.
Unilever appellerede afgørelsen til den regionale forvaltningsdomstol for Lazio som frifandt AGCM i det hele. Unilever appellerede dernæst dommen til øverste domstol i forvaltningsretlige sager, som besluttede at udsætte sagen og forelægge EU-Domstolen de to præjudicielle spørgsmål om:
1) hvornår kan selvstændige og uafhængige distributørers adfærd, som er en del af distributionsnettet for en producent med en dominerende stilling, tilregnes den dominerende virksomhed og
2) har konkurrencemyndigheder pligt til at tage stilling til økonomiske analyser, som den dominerende virksomheden har påberåbt sig, når der er tale om eksklusivitet?