Bekendtgørelse om bødestraf for klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaler sendt i høring

Ved ændring af aftaleloven blev det vedtaget at indføre bødestraf for erhvervsdrivendes brug af klart urimelige kontraktvilkår i aftaler med forbrugere. Justitsministeriet har sendt et udkast til bekendtgørelse om straf for anvendelse af klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold i høring. Bekendtgørelsen fastsætter nærmere regler for, hvornår standardvilkår i forbrugeraftaleforhold er klart urimelige. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 15. september 2024 og har virkning for forbrugeraftaler indgået fra denne dato.

Ved ændring af aftaleloven blev det vedtaget at indføre bødestraf for erhvervsdrivendes brug af klart urimelige kontraktvilkår i aftaler med forbrugere. Justitsministeriet har sendt et udkast til bekendtgørelse om straf for anvendelse af klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold i høring. Bekendtgørelsen fastsætter nærmere regler for, hvornår standardvilkår i forbrugeraftaleforhold er klart urimelige. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 15. september 2024 og har virkning for forbrugeraftaler indgået fra denne dato.

Klart urimelige standardvilkår

Ved standardvilkår forstås vilkår, som ikke har været genstand for individuel forhandling. Dette anses for at være tilfældet, når et kontraktvilkår er udarbejdet af den erhvervsdrivende på forhånd, og forbrugeren dermed ikke har haft nogen indflydelse på indholdet. Dette vil navnlig være vilkår i en standardkontrakt, f.eks. salgs- og leveringsbetingelser.

Det er hensigten med bekendtgørelsen, at den skal være målrettet oplagte tilfælde af urimelige standardvilkår, hvor den civilretlige sanktion i form af ugyldighed ikke udgør en tilstrækkelig effektiv og afskrækkende sanktion.

Bekendtgørelsen indeholder 36 standardvilkår, der betragtes som klart urimelige, herunder standardvilkår, der:

  • Udelukker eller væsentligt begrænser forbrugerens rettigheder i tilfælde af den erhvervsdrivendes misligholdelse,

  • Udelukker eller væsentligt begrænser den erhvervsdrivendes erstatningsansvar over for forbrugeren, herunder bl.a. vilkår, der fastsætter en øvre beløbsmæssig grænse for den erhvervsdrivendes erstatningsansvar,

  • Giver den erhvervsdrivende ret til ensidigt at afgøre, om parterne helt eller delvist har opfyldt deres forpligtelser ifølge aftalen,

  • Giver den erhvervsdrivende ret til at foretage væsentlige ændringer af aftalen til skade for forbrugeren uden forbrugerens aktive accept, hvis betingelserne herfor ikke er opfyldt,

  • Bestemmer, at forbrugeren har accepteret et eller flere vilkår, som forbrugeren ikke er eller har haft en reel mulighed for at gøre sig bekendt med forud for aftaleindgåelsen,

  • Forbyder forbrugeren at udtale sig om aftaleforholdet (tavshedsklausuler), og

  • Bestemmer, at retssager, som udspringer af aftaleforholdet, skal anlægges et andet sted end forbrugerens hjemting.


Bødens størrelse og tilsyn

Bødens størrelse fastsættes i henhold til straffelovens regler. Der lægges derfor bl.a. vægt på lovovertrædelsens grovhed og på den opnåede eller tilsigtede fortjeneste eller besparelse ved anvendelsen af det klart urimelige standardvilkår.

Hvis det klart urimelige vilkår kan skade kollektive interesser for forbrugere i mindst to EU-medlemsstater ud over Danmark, kan bøden udgøre op til 4% af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte medlemsstater.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, om erhvervsdrivende anvender klart urimelige standardvilkår.

Brug for hjælp?

Denne artikel omtaler alene et udsnit af de standardvilkår, der med de nye regler anses for at være klart urimelige, og som kan straffes med bøde. Hvis din virksomhed indgår aftaler med forbrugere, anbefaler vi derfor, at I gennemgår virksomhedens standardvilkår, så I sikrer, at disse er i overensstemmelse med bekendtgørelsen og de øvrige forbrugerbeskyttelsesregler.

Ønsker du rådgivning om, hvorvidt din virksomheds standardvilkår lever op til reglerne, eller har du behov for anden vejledning i reglerne inden for forbrugerret, er du meget velkommen til at kontakte en af vores specialister.

Læs mere om vores rådgivning inden for Markedsføringsret, forbrugerret og e-handel.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREVE

Mere end 20.000 personer abonnerer på vores nyhedsbreve og modtager løbende vores juridiske nyheder og publikationer. Nyhedsbrevene giver også et overblik over vores kurser, webinarer og netværksmøder, og fra tid til anden indeholder de information om særlige arrangementer inden for de områder, du interesserer dig for. Vi ser frem til at dele vores viden om juridiske emner med dig.