Målrettet markedsføring
Virksomheder ligger ofte inde med ganske omfattende oplysninger om eksisterende og potentielle kunder. Disse oplysninger indhentes typisk via mange forskellige kanaler og til forskellige formål, f.eks. ifm. køb, tilmelding til nyhedsbreve, deltagelse i konkurrencer, medlemskab i fordelsklubber.
Ved at kæde oplysninger sammen på tværs af alle virksomhedens kanaler og systemer får virksomheden mulighed for at opnå et detaljeret indblik i eksisterende og potentielle kunders interesser, præferencer og købsmønstre mv. Sammenkædningen kan f.eks. ske ved integration mellem en kundedatabase og et marketing automation system.
Virksomheder, der ønsker at bruge personoplysninger til målrettet markedsføring, skal imidlertid være opmærksomme på, at denne brug omfattes af flere forskellige detaljerede regelsæt, herunder både persondata- og markedsføringsreglerne.
Udsendelse af markedsføringsmateriale til udvalgte modtagere
Såfremt en virksomhed ønsker at udsende markedsføringsmateriale – f.eks. nyhedsbreve – pr. e-mail til eksisterende eller potentielle kunder, forudsætter det, at virksomheden har indhentet et gyldigt samtykke efter de markedsføringsretlige regler til udsendelsen af direkte markedsføring til de pågældende personer.
Hvis virksomheden ønsker at målrette sit markedsføringsmateriale til specifikke modtagere baseret på de oplysninger, som virksomheden har indsamlet om disse modtagere – det kan f.eks. være tidligere køb, adresse, demografi eller adfærd på virksomhedens hjemmeside – skal virksomheden også sikre, at den har et lovligt grundlag efter de persondataretlige regler til at behandle personoplysningerne til dette specifikke formål.
Konsekvensen af ikke at træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre compliance med disse forskellige regelsæt på forkant er typisk, at de oplysninger, som virksomheden allerede ligger inde med, når de nødvendige foranstaltninger træffes, ikke lovligt vil kunne anvendes til målrettet markedsføring. Virksomheden må derfor nøjes med at anvende oplysninger, der indsamles fremadrettet.