De forvaltningsretlige rammer for offentlige myndigheders kommunikation til offentligheden
Der er en række regler, som offentlige myndigheder skal holde sig for øje, når der kommunikeres til offentligheden. Af væsentlige regler kan nævnes reglerne om sandhedspligt, tavshedspligt, vejledningspligt og god forvaltningsskik.
Sandhedspligt
Ministre er underlagt en sandhedspligt, som også gælder i forbindelse med pressebetjening og i tilfælde, hvor en minister anvender en pressemeddelelse til at præsentere ministerens politik og initiativer for en bredere offentlighed.
Offentlige myndigheder er tilsvarende generelt underlagt en sandhedspligt i forhold til omverdenen, og offentligt ansatte er i forlængelse heraf også undergivet en generel pligt til at tale sandt, når de optræder i egenskab af offentligt ansatte. Et brud på sandhedspligten er en alvorlig forseelse, som kan medføre såvel ansættelsesretlige som strafferetlige sanktioner for den ansatte, jf. U 2009.999 H og U 2012.2387 H.
Fra ombudsmandens praksis kan der bl.a. henvises til ombudsmandens udtalelse i sagen FOB 2020.46, hvor Folketingets Ombudsmand fandt, at Skattestyrelsen i en pressemeddelelse om forlig i udbyttesagen gik videre end det, som Rigsrevisionen havde udtalt sig om. Skattestyrelsens udsagn var dermed ikke retvisende.
En offentlig myndighed skal således altid sikre, at information, som myndigheden ønsker at offentliggøre, er korrekt og fyldestgørende.
Tavshedspligt
Offentligt ansatte har tavshedspligt. Det indebærer, at de ikke uberettiget må videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de er blevet bekendt med i forbindelse med deres arbejde. En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse, f.eks. i en bekendtgørelse, er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Omfattet af tavshedspligten er f.eks. oplysninger om CPR-numre, strafbare forhold, helbredsmæssige forhold, sociale problemer og privatøkonomiske forhold samt efter omstændighederne oplysninger om en virksomheds driftsforhold.
En offentlig myndighed skal således altid sikre, at den information, som myndigheden ønsker at offentliggøre, kan offentliggøres inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt.
Vejledningspligt (tilliden til offentlige myndigheder)
Ombudsmanden har i tidligere sager udtalt, at det følger af den ulovbestemte vejledningspligt, at en myndighed, der vælger at informere offentligheden om praksis via en hjemmeside, bør sikre, at den offentliggjorte information er lettilgængelig, korrekt og tilstrækkelig detaljeret til, at den enkelte borger kan få kendskab til de muligheder, der er relevante for vedkommende.
Fra ombudsmandens praksis kan der bl.a. henvises til ombudsmandens udtalelse i sagen FOB 2015.63. Sagen omhandlede det forhold, at udlændingemyndighederne indrykkede en annonce i 4 libanesiske aviser med oplysning om stramninger og regler i den danske udlændingelovgivning. Ombudsmanden udtalte, at selv om annoncens enkelte punkter hver for sig var korrekte, var annoncen samlet set ikke retvisende. De forhold, der blev oplyst om i annoncen, var nemlig kun i meget begrænset omfang relevante for syriske flygtninge, som i betydeligt omfang måtte anses for de reelle brugere af informationerne i annoncen.
God forvaltningsskik (tilliden til offentlige myndigheder)
Offentlige myndigheder skal handle inden for rammerne af god forvaltningsskik. God forvaltningsskik er et princip, som navnlig er udviklet igennem ombudsmandens praksis. Princippet indebærer bl.a., at offentlige myndigheder og deres ansatte skal optræde på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.