En lang statsstøtterejse
Femern A/S har sammen med de danske myndigheder været på en lang statsstøtterejse, siden selskabet blev oprettet i 2005 med det formål at planlægge og projektere den faste forbindelse over Femern Bælt. I 2009 anmeldte de danske myndigheder den offentlige finansiering af Femern A/S’ aktiviteter i forbindelse med projekteringen til Kommissionen – alene af retssikkerhedsmæssige årsager, da de danske myndigheder var af den overbevisning, at finansieringen ikke var omfattet af statsstøttereglerne. Kommissionen bekræftede denne vurdering i planlægningsafgørelsen fra 2009.
I 2014, da der blev fremsat lovforslag om, at Femern A/S også skulle være ansvarlig for at anlægge og drive den faste forbindelse, foretog de danske myndigheder en ny anmeldelse til Kommissionen. Igen af retssikkerhedsmæssige årsager, da overbevisningen hos de danske myndigheder fortsat var (og er), at statslig finansiering af anlægsprojekter som Femern Bælt-projektet er en myndighedsopgave. I sin afgørelse fra 2015 var Kommissionen i tvivl, og endte med ikke at tage stilling til det grundlæggende spørgsmål om, hvorvidt Femern A/S skulle anses som en virksomhed i statsstøttereglernes forstand. Kommissionen konkluderede således, at selv hvis finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne, så kunne den under alle omstændigheder erklæres forenelig med det indre marked (en metode, som Domstolen sidenhen har fastslået, at Kommissionen ikke kan anvende, idet en forenelighedsvurdering skal ske på baggrund af en konstatering om, at statsstøttereglerne finder anvendelse).
Kommissionens 2015-afgørelse blev anfægtet af Scandlines ved Retten (én af mange retssager, som Scandlines har anlagt vedrørende Femern Bælt-projektet) og i 2018 annullerede Retten Kommissionens afgørelse vedrørende finansieringen af Femern A/S.
I 2020 godkendte Kommissionen finansieringen af Femern A/S på ny. I denne afgørelse konkluderede Kommissionen for første gang, at Femern A/S – efter Kommissionen opfattelse – er en virksomhed i statsstøtteretlig forstand (dvs. at den udøver økonomisk aktivitet). Kommissionen godkendte endvidere finansieringen som forenelig.
Denne afgørelse blev indbragt for Retten af både Danmark og Scandlines. Danmark anfægtede Kommissionens konklusion om, at finansieringen af Femern A/S udgør statsstøtte, og Scandlines anfægtede Kommissionens forenelighedsvurdering.
Den 28. februar 2024 forkastede Retten begge søgsmål og frifandt Kommissionen. Både Danmark og Scandlines appellerede herefter Rettens domme til Kommissionen (C-337/24 P, Danmark mod Kommissionen og forenede sager C-342/24 P og C-343/24 P, Scandlines m.fl. mod Kommissionen). Det er i den danske sag, at der nu er fremsat forslag til afgørelse. Et forslag, som hvis det følges, kommer til at have væsentlig indvirkning på ikke kun Femern Bælt-projektet, men også på fremtidige infrastrukturprojekter i Danmark og EU.



