Opdatering: Lovforslaget er vedtaget af Folketinget og træder i kraft den 1. juli 2022. Den endelige vedtagne ændring af forskelsbehandlingsloven er identisk med lovforslaget.
Generelt om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder
Forskelsbehandlingsloven indeholder allerede et forbud mod både direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af alder i forbindelse med ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse og løn- og arbejdsvilkår. Det fremgår af lovens § 2, stk. 1.
Der er dog fortsat øget fokus på netop forskelsbehandling på grund af alder, fordi det er i samfundets fælles interesse, at både unge og ældre lønmodtagere er en del af arbejdsmarkedet.
Det er også på den baggrund, at Beskæftigelsesministeriet har fremsat et lovforslag, der skal gøre det endnu mere vanskeligt for arbejdsgivere at forskelsbehandle lønmodtagere på grund af deres alder.
Nyt lovforslag om aldersoplysninger i forbindelse med rekruttering
Det fremgår allerede af forskelsbehandlingslovens § 5, stk. 1, at det ikke ved annoncering må angives, at der foretrækkes – eller ikke ønskes – en person med bl.a. en bestemt alder.
Beskæftigelsesministeriet har imidlertid den 2. februar 2022 fremsat et lovforslag, som bl.a. indeholder et forslag til forbud mod, at en arbejdsgiver anmoder om oplysninger om en ansøgers alder i forbindelse med rekruttering.
Forslaget udmønter en indgået trepartsaftale mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter og Kommunernes Landsforening, hvoraf et af elementerne var at gøre en særlig indsats for at få ledige seniorer i job.
Forslaget går på, at der skal indsættes en ny bestemmelse i forskelsbehandlingslovens § 5, stk. 2, der lyder som følger:
”En arbejdsgiver må ikke anmode om oplysninger om en ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af jobansøgning.”
En tilsvarende bestemmelse for så vidt angår andre beskyttelseskriterier såsom hudfarve, race og religion findes allerede i forskelsbehandlingslovens § 4, men findes altså ikke aktuelt for så vidt angår alder.
Ifølge lovforslaget er formålet med den nye bestemmelse, at jobansøgere ikke allerede ved rekruttering bliver fravalgt på grund af alder, idet det dog fortsat skal være muligt at lægge vægt på alder, hvis det har et sagligt formål. At der i visse tilfælde kan blive lagt (saglig) vægt på alder, følger allerede af forskelsbehandlingslovens nuværende bestemmelser og kunne f.eks. være tilfældet ved ansættelse af ungarbejdere, som efter en overenskomst aflønnes efter særlige regler, og positiv særbehandling af ældre ansøgere for at fremme deres beskæftigelsesmuligheder.
Videre fremgår af forslaget, at det ”skal medvirke til, at virksomhederne i endnu højere grad drager nytte af erfarne kræfter og de værdifulde kompetencer, som de bringer med dem fra et langt arbejdsliv.”
Hvis Beskæftigelsesministeriets lovforslag vedtages, vil det udgøre direkte forskelsbehandling på grund af alder, hvis en arbejdsgiver anmoder om oplysninger om en ansøgers alder i jobansøgning eller gennem elektroniske rekrutteringssystemer.
På den måde vil det også gøre det vanskeligere for arbejdsgivere på forhånd at frasortere ansøgere på baggrund af alder. Det må også formodes, at forslaget vil medvirke til at forsøge at sikre, at ansøgere vurderes på baggrund af kvalifikationer og ikke alder.