Forbrugerombudsmanden varsler skærpet tilsyn med grøn markedsføring

Efter en længere periode med præventiv oplysning og vejledning har Forbrugerombudsmanden i sin netop offentliggjorte årsberetning for 2023 gjort det klart, at der også fremover vil blive ført et skærpet tilsyn med virksomheders brug af bæredygtigheds- og miljøpåstande i markedsføringssammenhæng. Forbrugerombudsmanden understreger i den forbindelse, at der fremover - i endnu højere grad - vil blive grebet ind og ske politianmeldelser i tilfælde, hvor virksomheders kommunikation er på kant med markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring i form af såkaldt ”greenwashing”.

Efter en længere periode med præventiv oplysning og vejledning har Forbrugerombudsmanden i sin netop offentliggjorte årsberetning for 2023 gjort det klart, at der også fremover vil blive ført et skærpet tilsyn med virksomheders brug af bæredygtigheds- og miljøpåstande i markedsføringssammenhæng. Forbrugerombudsmanden understreger i den forbindelse, at der fremover - i endnu højere grad - vil blive grebet ind og ske politianmeldelser i tilfælde, hvor virksomheders kommunikation er på kant med markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring i form af såkaldt ”greenwashing”.

Hvad skal man være særligt opmærksom på?

Selvom markedsføringsloven ikke indeholder en definition af ”greenwashing,” skal begrebet forstås meget bredt. Det dækker enhver kommunikation, der præsenterer virksomheden, produkter eller tiltag som mere bæredygtige, klima- eller miljøvenlige end de reelt er. Greenwashing kan således ske via alt fra udsagn og billeder til emballage og online indhold. Fælles er, at markedsføringen ikke må vildlede forbrugeren eller få modtageren til at tro, at et produkt eller en ydelse er mere ”grøn”, ”klimavenlig”, ”bæredygtig” eller skånsom for miljøet, end det faktisk er tilfældet.

For at sikre, at markedsføring overholder de gældende krav, er det afgørende, at man som virksomhed har styr på reglerne om vildledning samt de dokumentationskrav, som gælder, når der kommunikeres om f.eks. bæredygtigheds- og miljøpåstande i markedsføringssammenhænge. Disse krav kan bl.a. udledes af Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring.

Kvik-guide

Når man kommunikerer om grønne eller klimavenlige budskaber skal man særligt have følgende for øje:

  • Undgå vildledning
    Sørg for, at markedsføringen er klar, afbalanceret og retvisende. Giv ikke forbrugerne indtryk af, at jeres produkt er mere miljøvenligt, klimavenligt eller bæredygtigt end det faktisk er.

  • Brug præcise udsagn
    Forklar tydeligt, hvad der gør netop jeres produkt eller tiltag særligt grønt. Generaliserede eller vage udsagn kan let føre til misforståelser og overtrædelser. Ønsker I f.eks. at kommunikere om miljøvenlige tiltag, forudsætter det, at I tydeligt oplyser, hvilke tiltag I konkret har foretaget.
     
  • Hav dokumentation klar
    Kan I dokumentere jeres påstande? Dokumentationen skal enten ligge klar i skuffen eller umiddelbart være til at skaffe. Hvis ikke, bør I genoverveje jeres kommunikation.

  • Løbende opfølgning
    Opdater løbende jeres kommunikation. Selvom I er mere grønne end konkurrenterne i dag, er det ikke sikkert, at det samme er tilfældet i morgen.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.