Hvad skal man være særligt opmærksom på?
Selvom markedsføringsloven ikke indeholder en definition af ”greenwashing,” skal begrebet forstås meget bredt. Det dækker enhver kommunikation, der præsenterer virksomheden, produkter eller tiltag som mere bæredygtige, klima- eller miljøvenlige end de reelt er. Greenwashing kan således ske via alt fra udsagn og billeder til emballage og online indhold. Fælles er, at markedsføringen ikke må vildlede forbrugeren eller få modtageren til at tro, at et produkt eller en ydelse er mere ”grøn”, ”klimavenlig”, ”bæredygtig” eller skånsom for miljøet, end det faktisk er tilfældet.
For at sikre, at markedsføring overholder de gældende krav, er det afgørende, at man som virksomhed har styr på reglerne om vildledning samt de dokumentationskrav, som gælder, når der kommunikeres om f.eks. bæredygtigheds- og miljøpåstande i markedsføringssammenhænge. Disse krav kan bl.a. udledes af Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring.