GODTGØRELSE EFTER FUL § 2 B
En funktionær med mindst 1 års anciennitet har i medfør af funktionærlovens § 2 b krav på en godtgørelse, hvis denne uberettiget bliver opsagt eller bortvist af arbejdsgiveren. Bestemmelsen finder også anvendelse ved væsentlige stillingsændringer, der ikke accepteres, og hvor funktionæren derfor anses for opsagt.
Reglen blev indført i 1964 som et værn mod usaglige afskedigelser og tager ifølge ordlyden og forarbejderne sigte på tilfælde, hvor arbejdsgiveren har opsagt medarbejderen.
Det fremgår hverken af ordlyden eller af lovbemærkningerne, om bestemmelsen tillige kan påberåbes af en medarbejder, der selv opsiger eller ophæver ansættelsesforholdet grundet arbejdsgiverens misligholdelse.
Netop dette spørgsmål har Højesteret ved dom af 6. december 2024 i sag BS-18459/2024-HJR taget principiel stilling til.
DEN KONKRETE SAG
Sagen angik en medarbejder, der med hjælp fra sin fagforening havde ophævet sit ansættelsesforhold som sekretær i september 2018 grundet arbejdsgiverens misligholdelse med udbetaling af korrekt løn.
Medarbejderen fremsatte efter ophævelsen krav om udbetaling af manglende løn, erstatning for løn i opsigelsesperioden, feriegodtgørelse, godtgørelse for mangelfuldt ansættelsesbevis og krav om godtgørelse efter funktionærlovens § 2 b. Virksomheden blev taget under konkursbehandling, og kravene blev herefter anmeldt over for Lønmodtagernes Garantifond (LG), herunder kravet om godtgørelse efter funktionærlovens § 2 b.
LG afviste kravet om godtgørelse efter § 2 b med henvisning til, at bestemmelsen ikke giver hjemmel til udbetaling af godtgørelse i tilfælde som den i sagen foreliggende, hvor en funktionær selv ophæver ansættelsesforholdet, uanset om ophævelsen måtte være berettiget som følge af væsentlig misligholdelse fra arbejdsgiverens side.
Sagen for Højesteret angik, om medarbejderen var berettiget til godtgørelse efter § 2 b efter selv at have ophævet ansættelsesforholdet. Parterne var enige om, at ophævelsen var berettiget.