Arbejdsgivere har i medfør af ledelsesretten en grundlæggende afskedigelsesret, herunder et skøn til at vælge, hvem der skal afskediges, og hvornår der er behov herfor. Der må dog hverken i offentlige eller private ansættelsesforhold finde vilkårligheder sted.
Afskedigelser af lønmodtagere kan være begrundet i virksomhedens forhold, f.eks. organisationsændringer, nedskæringer eller omstruktureringer, eller det kan være begrundet i medarbejderens forhold, f.eks. uegnethed, sygdom, arbejdsvægring eller samarbejdsvanskeligheder.
Der er dog en række begrænsninger i arbejdsgivers afskedigelsesadgang. Forhold, der hindrer eller begrænser afskedigelse, kan fremgå dels af lov, dels af overenskomst, eller de kan være aftalt i ansættelsesaftalen.
Arbejdsgivere er bl.a. underlagt et forbud mod at lægge vægt på f.eks. race, køn, alder og handicap efter ligebehandlings- og forskelsbehandlingsloven.
For offentlige arbejdsgivere gælder ydermere de generelle forvaltningsretlige principper om sagsoplysning, saglighed, lighed, magtfordrejning, skøn under regel og proportionalitetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet indebærer også en omplaceringspligt. Hvor andre foranstaltninger end afskedigelse er mulig, f.eks. omplacering, skal de muligheder benyttes. Det må således have været undersøgt, hvorvidt det var muligt at anvende nogle for lønmodtageren mindre indgribende foranstaltninger end f.eks. afskedigelse, før afskedigelse finder sted. Tilsvarende gælder i et vist omfang for private arbejdsgivere.
Omfanget af omplaceringspligten afhænger af, om pligten er reguleret i overenskomst, aftale eller på baggrund af retspraksis.
Der er dog alene pligt til at omplacere til arbejde af samme art eller tilnærmelsesvis samme art, ligesom omplacering forudsætter, at den pågældende lønmodtager er kvalificeret til at besætte stilling uden videre eller i hvert fald med kun et minimum af oplæringstid.
Omplaceringspligten spiller særligt en stor rolle, hvis der er tale om en opsigelse begrundet i virksomhedens forhold, f.eks. ved omstruktureringer.
Ved en opsigelse, der er begrundet i lønmodtagerens forhold, spiller det også en rolle, om lønmodtageren forud for opsigelsen har fået en advarsel, der indeholder en beskrivelse af, hvad der forventes fremadrettet, samt mulige følger ved ikke at rette op på arbejdsindsatsen eller adfærden.
Der er som udgangspunkt ikke krav om, at der skal gives en advarsel før opsigelse, men hvis opsigelsen er baseret på f.eks. kritik af det arbejde, der udføres af lønmodtageren, eller samarbejdsvanskeligheder, hvor arbejdsgiver vil gøre gældende, at hovedskylden kan tilskrives lønmodtageren, vil det oftest være krævet, før en opsigelse er saglig.
Der kan dog være tilfælde, hvor problemets karakter eller sagens forløb i øvrigt tilsiger, at der skal skrides direkte til opsigelse.
Hvis en arbejdsgiver har givet en advarsel, skal lønmodtageren have mulighed for at nå at rette op på forholdet, før arbejdsgiver skrider til opsigelse på baggrund af samme forhold.