Hvad betyder de opdaterede regler for arbejdsgiver?
Underretning om de indberettede feriemidler
Fonden vil via e-Boks underrette arbejdsgiver om de indberettede tilgodehavende feriemidler. Samtidig med underretningen vil fonden forhøre sig hos arbejdsgiver om eventuel manglende indberetning. Underretningen og høringen udsendes inden indberetningsfristens udløb den 31. december 2020 – og gentages straks efter indberetningsfristens udløb.
Arbejdsgiver vil på fondens selvbetjeningsløsning, der kan tilgås via virk.dk ved brug af NemID, kunne se de tilgodehavende feriemidler og feriedage, som arbejdsgiver har indberettet. Herudover vil arbejdsgiver fra den 1. september 2020 kunne se eventuelt indbetalte og tilbagebetalte beløb.
Indbetaling i perioden 1. september til 31. december 2020
Arbejdsgiver kan i perioden fra den 1. september 2020 til den 31. december 2020 foretage indbetaling af tilgodehavende feriemidler til fonden. Indbetalte beløb vil fremgå af fondens selvbetjeningsløsning.
Hvis det indbetalte beløb er større end arbejdsgivers samlede indberettede tilgodehavende feriemidler, kan fonden betale overskydende beløb tilbage til arbejdsgiver. Beløb under 500 kr. tilbagebetales dog kun, hvis arbejdsgiver anmoder herom.
Indeksering af feriemidler, som arbejdsgiver beholder i virksomheden
Tilgodehavende feriemidler, som arbejdsgiver har indberettet til fonden eller Feriepengeinfo, indekseres fra den 1. september 2020, uanset hvornår indberetningen er sket.
Indeksering sker til og med den måned, hvor fonden modtager indbetaling, og størrelsen af indekseringen af de ikke-indbetalte tilgodehavende feriemidler vil blive beregnet én gang årligt af fonden inden udgangen af juli måned. Beregning foretages med en årligt fastsat sats for indeksering.
Indeksering vil ske første gang i 2021 for perioden 1. september 2020 til 31. maj 2021.