Oprustning i en ny geopolitisk situation

Danmark og Europa befinder sig i en ny geopolitisk tid, og der skal indkøbes og produceres forsvarsmateriel i en hast. Behovet for hurtig oprustning udfordres af de aktuelle EU-regler, der gælder for indkøb og produktion af forsvarsmateriel. Vi kan hjælpe dig med at navigere i reglerne.

Danmark og Europa befinder sig i en ny geopolitisk tid, og der skal indkøbes og produceres forsvarsmateriel i en hast. Behovet for hurtig oprustning udfordres af de aktuelle EU-regler, der gælder for indkøb og produktion af forsvarsmateriel. Vi kan hjælpe dig med at navigere i reglerne.

Øget fokus på oprustning i en ny geopolitisk tid

Danmark og Europa befinder sig midt i den største militære oprustning i nyere tid. Ifølge analyser fra Forsvarets Efterretningstjeneste vil Rusland i løbet af ca. to år kunne udgøre en troværdig trussel mod enkelte eller flere NATO-lande i Østersøregionen, hvis krigen i Ukraine stopper eller fryser fast, og USA ikke involverer sig. Det sætter pres på behovet for hurtig oprustning i Danmark og Europa. 

I tillæg til en markant stigende efterspørgsel i markedet for forsvars- og sikkerhedsmateriel, udfordres behovet for en hurtig oprustning også af de EU-retlige rammer, der normalt gælder, når der skal indkøbes og produceres forsvarsmateriel. Der gælder således mange krav og processer i EU-retten, der er tidskrævende at overholde, og som kan blive en udfordring for myndighederne at iagttage, hvis de skal opruste i tide. Det gælder f.eks. regler på udbudsrettens område.

Det tidskritiske aspekt af en hurtig oprustning i Europa har aktualiseret medlemsstaternes behov for at kunne anvende artikel 346 TEUF. Bestemmelsen er en generel undtagelse i EU-retten, der – under strenge betingelser – giver medlemsstaterne mulighed for at fravige al anden EU-ret ud fra hensynet til medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser. 

Også EU-Kommissionen er opmærksom på medlemsstaternes aktuelle behov for at anvende artikel 346 TEUF, og Kommissionen er i sidste uge kommet med nye retningslinjer  for bestemmelsens anvendelse.

EU-rettens ultimative krisebestemmelse

Artikel 346 TEUF indeholder to undtagelsesmuligheder ud fra hensynet til medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser.

Den første undtagelse findes i bestemmelsens stk. 1, litra a, der giver nationale myndigheder mulighed for at tilbageholde oplysninger, myndigheden ellers var forpligtet til at dele efter EU-retten, hvis det strider mod statens væsentlige sikkerhedsinteresser.

Bestemmelsen i litra a angår beskyttelse af oplysninger helt generelt af hensyn til ikke at skade medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser, og den er derfor ikke begrænset til områderne våben, ammunition og krigsmateriel, som det er tilfældet for den anden undtagelse i stk. 1, litra b.  

Artikel 346, stk. 1, litra b, TEUF indeholder en række kumulative betingelser, der skal være opfyldt for at bestemmelsen kan finde anvendelse: 

1) Der skal være tale om en foranstaltning begrundet i hensynet til væsentlige sikkerhedsinteresser,
2) foranstaltningen skal vedrøre fabrikation eller handel med våben, ammunition eller krigsmateriel,
3) det skal være nødvendigt at fravige traktatens regler, således at mindre indgribende foranstaltninger ikke kunne være anvendt (proportionalitet), og
4) foranstaltningen må ikke forringe konkurrencevilkårene for civile varer på det indre marked.

EU-Domstolens praksis om bestemmelsen er sparsom, og der kan opstå mange og komplekse spørgsmål om bestemmelsens rækkevidde og anvendelse i praksis. Det gælder først og fremmest spørgsmålet om, hvilke ”foranstaltninger”, der er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde.

Traditionelt har bestemmelsen været anvendt i situationer, hvor ordregiver har haft behov for at fravige normale udbudsregler, men bestemmelsen er ikke begrænset hertil. Dertil kommer spørgsmålet om proportionalitetsvurderingens udstrækning (jf. bestemmelsens ord ”nødvendigt”), og håndteringen af såkaldt ”dual use” produkter, som både har en militær men måske primært en civil anvendelse, idet militære og civile teknologier ikke nødvendigvis kan anskues adskilt. Endelig kan der i indkøbsøjemed gennemføres en konkurrencepræget proces i medfør af undtagelsesbestemmelsen, hvilket i praksis kan give anledning til udfordringer på ordregiversiden.

Vi kan hjælpe jer med rådgivning om forsvar og sikkerhed

Forsvar og sikkerhed rummer komplekse udfordringer og kræver rådgivere med særlig indsigt. Som specialistadvokater på forsvars- og sikkerhedsområdet har vi stor erfaring med at rådgive om de særlige udfordringer, der opstår på området. 

Arbejder du f.eks. for en myndighed, der har ansvar for aspekter af Danmarks forsvar eller sikkerhed, eller for en offentlig virksomhed, der ejer eller driver infrastruktur eller andre sikkerhedskritiske aktiviteter? Er du i tvivl om et produkt er ”dual use” eller ej, eller er du bare usikker på hvornår en myndighed kan lave en direkte tildeling udenom de normale regler? Er du i tvivl om, hvorvidt en konkret foranstaltning eller aktivitet kan være helt eller delvist omfattet af undtagelserne i artikel 346 TEUF, eller andre af traktaternes sikkerhedsundtagelser? Vores specialister er klar til at hjælpe! 

Læs mere om vores rådgivning inden for Forsvar og sikkerhed.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.