Trepartsaftale om seksuel chikane på arbejdspladser

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har den 4. marts 2022 indgået en trepartsaftale om seksuel chikane, som skal fremme en sund kultur på arbejdspladser.

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har den 4. marts 2022 indgået en trepartsaftale om seksuel chikane, som skal fremme en sund kultur på arbejdspladser.

Baggrunden for aftalen

Der har de seneste år været et stort fokus på at mindske seksuel chikane på arbejdsmarkedet.

Medarbejdere skal ikke udsættes for seksuel chikane på arbejdet, og det kræver ifølge regeringen og arbejdsmarkedets parter, at der gøres op med den kultur, der findes på nogle arbejdspladser.

Regeringen og arbejdsmarkedets parter er derfor blevet enige om 17 initiativer, der kan understøtte den nødvendige kulturforandring, som ifølge parterne kræves, for at arbejdsgivere og arbejdstagere kan blive bedre til at håndtere og forebygge seksuel chikane.

Initiativerne skal blandt andet sikre klarere regler, højere godtgørelser i særligt grove sager, øget fokus på seksuel chikane i arbejdsmiljøarbejdet, bedre retsstilling for elever og lærlinge, samt at de ansatte i højere grad bidrager til at forebygge og håndtere seksuel chikane på arbejdspladsen.

De 17 initiativer

1) Præcisering af principper for udmåling af godtgørelse efter ligebehandlingsloven

Der ønskes en præcisering af, hvilke kriterier der bør indgå ved udmåling af godtgørelser efter ligebehandlingsloven. Herudover ønskes det, at godtgørelsesniveauet i grove sager om seksuel chikane hæves med 33 procent. Formålet er at sikre, at de arbejdsgivere, der ikke tager seksuel chikane alvorligt og håndterer sagerne, sanktioneres hårdere.

2) Mulighed for godtgørelse fra krænkeren efter ligebehandlingsloven

Det ønskes, at den krænkede ud over godtgørelse fra arbejdsgiver tillige kan søge godtgørelse fra den medarbejder, der har udøvet krænkelsen. Parterne i aftalen lægger op til en lovændring, og med dette forslag forenkles og tydeliggøres både krænkerens ansvar og reguleringen af godtgørelsesmulighederne, ved at de samles i ligebehandlingsloven.

3) Tydeliggørelse af arbejdsgivers ansvar efter ligebehandlingsloven

Efter ligebehandlingsloven har arbejdsgiver en pligt til at stille et chikanefrit miljø til rådighed, og arbejdsgiver er forpligtet til i rimeligt omfang at sikre sine ansatte mod chikane. Pligten fremgår imidlertid ikke direkte af ligebehandlingsloven og ønskes derfor indført i lovteksten.

4) Tydeliggørelse af, at en troværdig partsforklaring i sig selv kan udgøre faktiske omstændigheder i sager om seksuel chikane efter ligebehandlingsloven

I nogle sager om seksuel chikane kommer partsforklaringer til at spille en central rolle i domstolenes bevisbedømmelse, da der ikke er vidner eller andet bevismateriale, der underbygger, at seksuel chikane har fundet sted. Det ønskes derfor tilføjet i ligebehandlingsloven, at domstolene kan lægge vægt på partsforklaringer ved vurderingen af, om der er påvist faktiske omstændigheder, der giver anledning til at formode, at der er udøvet seksuel chikane.

5) Tydeliggørelse af de ansattes pligter efter arbejdsmiljøloven

Det ønskes, at de ansatte skal bidrage til at forebygge og håndtere seksuel chikane i arbejdet. Det ønskes derfor tydeliggjort i arbejdsmiljøloven, at de ansatte har pligt til at videregive oplysninger om seksuel chikane i arbejdet, hvis de bliver opmærksomme på det og ikke selv kan løse problemet.

6) Fælles anbefaling om fokus på seksuel chikane på den enkelte virksomhed

Det ønskes, at den enkelte virksomhed sætter fokus på sund arbejdspladskultur, hvor man i samarbejde med de ansatte formulerer rammer for en sund kultur uden seksuel chikane og sexisme og udformer konkrete anvisninger for, hvordan man håndterer og forebygger seksuel chikane.

7) Adfærdskodeks for fortrolighedsklausuler

Arbejdsmarkedets parter har udarbejdet et adfærdskodeks for brugen af fortrolighedsklausuler i sager om seksuel chikane på arbejdspladsen.

8) Øget fokus på seksuel chikane i APV-arbejdet

Det ønskes, at der i Arbejdstilsynets APV-tjeklister sættes fokus på seksuel chikane og andre krænkende handlinger i arbejdet. Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA’erne) opfordres også til at øge fokus på seksuel chikane i arbejdet i relevant materiale om APV-processen.

9) Erfaringsopsamling om Arbejdstilsynets initiativer om forebyggelse af seksuel chikane

Det ønskes, at Arbejdstilsynet udarbejder en erfaringsopsamling om de initiativer, som er igangsat til en styrket indsats målrettet seksuel chikane og psykisk arbejdsmiljø som følge af finanslovsbevillingen fra 2021. Erfaringsopsamlingen skal understøtte det videre arbejde med forebyggelse af seksuel chikane i arbejdet.

10) Årlig opgørelse over Arbejdstilsynets afgørelser og vejledninger om seksuel chikane og mobning

Det ønskes, at Arbejdstilsynet fremover udarbejder årlige opgørelser over antallet af afgørelser og vejledninger om seksuel chikane og mobning i arbejdet.

11) Opsamling af erfaringer med indsatser til forebyggelse af seksuel chikane i arbejdet

Det ønskes, at der foretages en opsamling af erfaringer med eksisterende forebyggende indsatser mod seksuel chikane i arbejdet samt eventuelle anbefalinger til yderligere udbredelse af indsatser.

12) Tydeliggørelse af adgang til at ophæve en uddannelsesaftale på grund af seksuel chikane samt lempelse af fristregel i erhvervsuddannelsesloven

Det ønskes understreget, at seksuel chikane i ligebehandlingslovens forstand som udgangspunkt er en væsentlig misligholdelse, der kan begrunde ophævelsen af en uddannelsesaftale. Herudover ønskes det indført i erhvervsuddannelsesloven, at der i sager om seksuel chikane, hvor eleven hæver uddannelsesaftalen, kan ses bort fra den nugældende frist på en måned (efter den hævebegrundende omstændighed) efter konkret vurdering.

13) Fast track i de faglige udvalg og i Tvistighedsnævnet i sager om seksuel chikane

Der ønskes i regi af Børne- og Undervisningsministeriet etableret et udvalgsarbejde om etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane.

14) Adgang til skoleoplæring, når der er anlagt sag om seksuel chikane 

Det ønskes indført i erhvervsuddannelsesloven, at elever/lærlinge kan optages i skoleoplæring, når en sag om seksuel chikane er indbragt for Tvistighedsnævnet, indtil sagen er afgjort – således at eleven/lærlingen fastholdes i uddannelse. 

15) Vejledning til skolerne om deres pligt til at formidle en anden læreplads, når en elev eller lærling har været udsat for seksuel chikane og har mistet sin uddannelsesaftale

Det ønskes, at Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder en vejledning til skolerne om deres pligter i forhold til at formidle lærepladser til elever og lærlinge, der har været udsat for seksuel chikane, så de kan fortsætte uddannelsen i en anden virksomhed eller anden afdeling af samme virksomhed.

16) Tydeliggørelse af reglerne for tilbagekaldelse af godkendelse som oplæringsvirksomhed på grund af seksuel chikane

Det ønskes tydeliggjort i reglerne, at fagligt udvalgs godkendelse af virksomheder som oplæringsvirksomhed kan tilbagekaldes, hvis forudsætningen for godkendelsen er bristet, fx ved gentagne sager om seksuel chikane.

17) Alliance om forebyggelse af seksuel chikane

For at bidrage til et vedvarende fokus på seksuel chikane på arbejdsmarkedet, i uddannelse og i samfundet generelt ønskes en alliance om forebyggelse af seksuel chikane. Alliancen er åben for alle relevante organisationer inden for arbejdsmarkedet, uddannelsessektoren og civilsamfundet. Alliancen skal sætte fokus på problemstillingen blandt andet gennem dialog, videndeling samt ved konkrete projekter.  

Ikrafttrædelse og lovændringer

De initiativer, der kan gennemføres uden lovændring, forventes ifølge trepartsaftalen at træde i kraft med aftalen. De initiativer, der kræver lovændring, træder først i kraft, når Folketinget har vedtaget de relevante lovændringer.

Kommentar

Sager om seksuel chikane kan være utroligt vanskelige at håndtere i praksis, og en kulturændring på en arbejdsplads kræver en stor indsats fra både arbejdsgiver og medarbejdere.

Vi bemærker i øvrigt, at et ønske om at hæve godtgørelse ved seksuel chikane blev indsat pr. 1. januar 2019 i ligebehandlingslovens § 14, stk. 2, hvor der i forarbejderne til ændringerne fremgik, at lovgiver sigtede mod, at godtgørelsesniveauet i sager om seksuel chikane skulle forhøjes med en tredjedel sammenlignet med det hidtidige gennemsnitlige godtgørelsesniveau. Der er nu et politisk ønske om at hæve godtgørelsesniveauet yderligere for at få gjort op med sager om seksuel chikane.

Derudover er initiativ nr. 4 om bevisbyrde bemærkelsesværdigt, da det er sjældent, at lovgiver regulerer den ellers frie bevisvurdering, men der er i princippet ikke noget nyt i, at domstolene konkret kan betragte en forklaring fra den krænkede som ”faktiske omstændigheder”, som bevirker, at bevisbyrden vender.

Der findes selvfølgelig afgørelser i dag, hvor en krænkets forklaring, som står alene og modsagt af vidner, ikke findes tilstrækkelig til at udgøre faktiske omstændigheder. Her har domstolene vel reelt vurderet forklaringerne som utroværdige. Partnerne har næppe med initiativet tænkt, at domstolene fremover skal tillægge utroværdige forklaringer til grund som ”faktiske omstændigheder”.

Ingen kan være uenige i initiativerne, som skal sikre ”øget fokus” i virksomhederne, men det bliver alligevel interessant at se, hvordan parterne kan forestille sig, at disse initiativer konkret skal udmønte sig hos den enkelte arbejdsgiver. 

Vores team af specialister har stor erfaring med at bistå offentlige og private arbejdsgivere med krænkelsessager, herunder sager om seksuel chikane. Vi bistår endvidere både offentlige og private arbejdsgivere ved udarbejdelse af retningslinjer, adfærdskodekser, personalepolitikker mv. samt undervisning.

Har du som arbejdsgiver brug for bistand til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.