For at kunne overholde gældende markedsføringsregler skal hver påstand, som virksomheder direkte eller indirekte fremsætter, være sand i strengeste forstand, og virksomhederne skal understøtte sådanne påstande med dokumentation, der er bekræftet eller i det mindste understøttet af uafhængige eksterne sagkyndige.
Kunder, især forbrugere, er mere miljøbevidste end nogensinde før og er hurtige til at spotte vildledende påstande. Da virksomheders markedsføringsmateriale typisk gøres tilgængelig for den brede befolkning, indebærer det en høj risiko for at blive udsat for manglende
overholdelse af gældende markedsføringsregler.
Men ved at overholde denne regulering beskytter virksomheder ikke kun deres brand mod mulige risici, men udviser også gennemsigtighed og integritet, hvilket meget vel kan styrke deres brand i det lange løb.
Vi har derfor hjulpet virksomheder på dette område med bl.a. at vurdere deres markedsføringsmateriale og udvikle en Playbook for Green Marketing, der passer til deres virksomhed.
Manglende overholdelse kan føre til flere risici, herunder:
- Offentlig kritik fra nationale tilsynsmyndigheder
- Bøder (på op til 4 % af den årlige omsætning)
- Erstatningskrav
- Skade på omdømme
- Forpligtelse til at trække markedsføringskampagner eller produkter tilbage
- Konfiskering af fortjeneste
Og snart forventet som følge af direktivet om grønne anprisninger:
- Midlertidig udelukkelse i op til 12 måneder fra offentlige udbud samt adgang til offentlige midler