CEO-fraud for mere end 14 mio. kr. – kan man så bortvise?

Sø- og Handelsretten har ved dom afsagt den 22. november 2021 fundet, at det var uberettiget, at et selskab havde bortvist en ledende medarbejder, der havde været udsat for CEO-fraud for i alt 1.986.000 EUR. Forholdet havde dog givet selskabet rimelig grund til at opsige medarbejderen. Sagen belyser problemstillingen om karakteren af misligholdelse i ansættelsesforhold, herunder i relation til CEO-fraud.

Sø- og Handelsretten har ved dom afsagt den 22. november 2021 fundet, at det var uberettiget, at et selskab havde bortvist en ledende medarbejder, der havde været udsat for CEO-fraud for i alt 1.986.000 EUR. Forholdet havde dog givet selskabet rimelig grund til at opsige medarbejderen. Sagen belyser problemstillingen om karakteren af misligholdelse i ansættelsesforhold, herunder i relation til CEO-fraud.

Sagens tema og faktiske omstændigheder i hovedtræk

Sagen drejede sig om, hvorvidt det var berettiget af et selskab at bortvise eller alternativt at opsige en medarbejder som følge af, at medarbejderen i en periode havde været udsat for – og var faldet for – bedrageri i form af såkaldt ”CEO-fraud”, ved at en mand, der udgav sig for at være selskabets CEO, ad to omgange fik medarbejderen til at godkende og overføre i alt 1.986.000 EUR.

Medarbejderen var på tidspunktet for bortvisningen teknisk direktør, ligesom hun var medlem af selskabets bestyrelse og havde været ansat i selskabet i cirka 30 år. Hun blev suspenderet den 12. marts 2020 og bortvist den 20. marts 2020.

Bedrageriet blev udført ved, at en svindler udgav sig for at være dels partner i et schweizisk revisionsselskab og dels CEO i et amerikansk selskab, som var ejer af det danske datterselskab, hvori medarbejderen var ansat. Svindleren formåede at få medarbejderen til at overføre to beløb på henholdsvis 986.000 EUR og 900.000 EUR i perioden fra den 27. februar 2020 til den 6. marts 2020 fra selskabets bankkonto til en konto i en bank i Hong Kong ved brug af e-mails afsendt fra en mailadresse, der så ud som det schweiziske revisionsselskabs mailadresser og ved opkald fra et schweizisk telefonnummer. Svindleren havde i den forbindelse iscenesat et tilsyneladende reelt transaktionsforløb med løbende møder og ventetider mv. samt gjort brug af CEO’ens (fra det amerikanske moderselskab) autosignatur, foto i mails og digital signatur fra det schweiziske revisionsselskab.

Sø- og Handelsrettens begrundelse og resultat

Sø- og Handelsretten fandt på baggrund af en samlet vurdering ikke, at medarbejderen havde handlet så groft uforsvarligt ved at foretage de to pengeoverførsler, at der var et tilstrækkeligt grundlag for bortvisning. Retten lagde i den forbindelse blandt andet vægt på, at den omhandlede CEO-fraud var blevet udført særdeles professionelt og var meget svær at gennemskue selv for en erfaren og agtpågivende person. Videre blev det tillagt vægt, at der var uklarhed om, præcis hvad medarbejderen og hendes kollegaer havde fået oplyst om diverse forpligtelser og politikker hos det amerikanske moderselskab.

Sø- og Handelsretten fandt dog, at selskabet havde været berettiget til at opsige medarbejderen som følge af hændelsen. I vurderingen lagde retten vægt på, at medarbejderen ikke ved de to overførsler havde udvist den fornødne agtpågivenhed ved håndtering af finansielle transaktioner, som selskabet med rette kunne forvente i forhold til hendes ledelsesmæssige stilling og ansvar. Videre lagde retten vægt på, at det på baggrund af bankudskrifter over løbende posteringer i selskabet samt selskabets størrelse og omsætning kunne lægges til grund, at overførsler i størrelsesordnerne 986.000 EUR og 900.000 EUR var usædvanlige. Da opsigelsen dermed var sagligt begrundet, havde medarbejderen ikke ret til godtgørelse for uberettiget afskedigelse efter funktionærlovens § 2b.

Hvad viser dommen?

Dommen fra Sø- og Handelsretten bidrager til forståelsen af, hvornår et forhold udgør væsentlig misligholdelse af et ansættelsesforhold, som berettiger til en bortvisning, herunder særligt som følge af det nyere fænomen CEO-fraud.

Dommen er et eksempel på, at det kan være sagligt at opsige en medarbejder, som har været udsat for bedrageri, hvis den pågældende medarbejder ikke har udvist den fornødne agtpågivenhed, som kan forventes i forhold til den pågældendes stilling og ansvar.

Kommentar

Poul Schmith/Kammeradvokaten bemærker, at virksomheder bør være opmærksomme på at opsætte forholdsregler og give instruktioner om, hvordan medarbejdere skal forholde sig ved mistanke om svindel og i tilfælde af store pengeoverførsler, samt hvordan virksomheden bør undersøge sagen nærmere, hvis skaden er sket. Det er også væsentligt, at de enkelte medarbejderes forpligtelser i forbindelse med pengeoverførsler er klart fastlagt.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.