Arbejdsgiverens pligt og anbefaling til handling
Det er arbejdsgiverens pligt at sikre et chikanefrit arbejdsmiljø, men desværre har mange arbejdsgivere fortsat opfattelsen af, at ”det ikke sker hos os”. Den seneste opblussen af debatten har vist, at der fortsat er brug for italesættelse og skærpelse af, at omgangstonen og adfærd på arbejdspladsen skal være professionel. Og det er ikke kun i underholdningsbranchen, at det er nødvendigt – sexchikane og anden uønsket adfærd sker desværre i alle brancher. Tør ledelsen tale højt om, hvilken adfærd der ikke accepteres, vil ”kulturen” på arbejdspladsen rette sig ind derefter.
Vi anbefaler derfor, at man som arbejdsgiver udarbejder retningslinjer, der forebygger og forhindrer potentielt krænkende situationer, og aktivt tager stilling. Vi oplever, at domstolene lægger vægt på, om arbejdsgiveren har indført retningslinjer for medarbejderne i en række forskelligartede sager.
Både ”almindelig” chikane, mobning og sexchikane kan få store konsekvenser for den medarbejder, der udsættes for chikanen, men også for den medarbejder, der beskyldes for at chikanere – måske ganske uberettiget – kan det få store konsekvenser. Hele afdelinger eller arbejdspladser kan blive berørte og demotiveres i forbindelse med, ”hvem af de pågældende medarbejdere, man skal stole på”. Dertil kommer, at man som arbejdsgiver kan risikere at skulle betale godtgørelse, hvis man ikke har sikret et chikanefrit arbejdsmiljø.
Det er derfor vigtigt, at man som arbejdsgiver er på forkant og italesætter, at chikane i alle afskygninger ikke tolereres. Det er også vigtigt, at der udarbejdes retningslinjer, som sikrer, at medarbejderne indbyrdes behandler hinanden med respekt, og som klart angiver, hvad man som medarbejder gør, hvis man enten selv udsættes for chikane eller er vidne til, at en kollega udsættes for chikane. Det er her vigtigt, at man som arbejdsgiver tager enhver henvendelse alvorligt, undersøger forholdene med respekt for de involverede medarbejdere, iværksætter foranstaltninger, som kan stoppe chikanen, og hjælper de involverede medarbejdere videre. Det sidste kan være alt fra ansættelsesretlige sanktioner til psykologhjælp og konfliktmægling.