DMA’ens anvendelsesområde
Sammenlignet med DSA’en, er DMA’ens anvendelsesområde betydeligt mere indsnævret. Forordningen finder således kun anvendelse på centrale platformtjenester, der har en såkaldt ”gatekeeper”-status.
Centrale platformtjenester
Centrale platformtjenester er defineret i forordningens artikel 1 og omfatter de digitale tjenester, der er mest udbredt blandt erhvervsbrugere og slutbrugere. Heriblandt kan nævnes onlineformidlingstjenester, onlinesøgemaskiner, sociale onlinenetværkstjenester, videodelingsplatformtjenester m.fl.
Forordningen finder ifølge dennes artikel 2 alene anvendelse på de centrale platformtjenester, der leveres eller udbydes af gatekeepere til 1) slutbrugere, der er etableret eller befinder sig i Unionen, og 2) erhvervsbrugere, der er etableret i Unionen.
Dette gælder uanset gatekeeperens etableringssted eller bopæl, og uanset hvilken lovgivning der i øvrigt finder anvendelse på leveringen af tjenesterne. Det har således ingen betydning for anvendelsesområdet, om platformtjenesten er etableret i EU eller i eksempelvis USA. Det afgørende er, hvor slut- og erhvervsbrugerne befinder sig.
En central platformtjenestes gatekeeper-status
For at en central platformtjeneste kan udpeges som gatekeeper, skal tre kvantitative kriterier være opfyldt. Den centrale platformtjeneste skal således:
- Have en betydelig indvirkning på det indre marked,
- Udbyde en central platformtjeneste, der er en vigtig portal for erhvervsbrugere med henblik på at nå ud til slutbrugere, og
- Indtage en stærk og varig position.
Betydelig indvirkning på det indre marked
En virksomhed anses efter forordningens artikel 3, stk. 2, litra a, for at have en betydelig indvirkning på det indre marked, når følgende kriterier er opfyldt:
- Dens årlige omsætning i Unionen er på min. 7,5 mia. EUR (i de seneste tre regnskabsår), eller
- Dens gennemsnitlige markedskapitalisering eller tilsvarende markedsværdi er på min. 75 mia. EUR (i det seneste regnskabsår), og
- Den udbyder den samme centrale platformtjeneste i mindst tre medlemsstater.
Vigtig portal for erhvervsbrugere
En virksomhed anses efter forordningens artikel 3, stk. 2, litra b, for at udbyde en central platformtjeneste, der er en vigtig portal for erhvervsbrugere til at nå ud til slutbrugere, når følgende kriterier er opfyldt:
- Den centrale platformtjeneste har mindst 45 mio. månedlige slutbrugere, der er etableret eller beliggende i Unionen (i det seneste regnskabsår) og
- Den centrale platformtjeneste har mindst 10.000 årlige aktive erhvervsbrugere, der er etableret i Unionen (i det seneste regnskabsår).
Stærk og varig position
En virksomhed anses efter forordningens artikel 3, stk. 2, litra c, for at have en stærk og varig position, når tærsklerne i litra b er nået i hvert af de seneste tre regnskabsår.
Hvordan udpeges en gatekeeper?
En central platformtjeneste skal selv vurdere og underrette Kommissionen om, at den bør udpeges som gatekeeper fordi tærsklerne er mødt (artikel 3, stk. 3). Underretningen skal ske inden for to måneder efter tærsklerne er mødt.
Kommissionen vil derefter som udgangspunkt udpege en virksomhed på grundlag af de oplysninger, som virksomheden har givet, og/eller efter en markedsundersøgelse. En virksomhed kan dog også uden selv at have indgivet en anmeldelse til Kommissionen blive udpeget som gatekeeper. I så fald foretager Kommissionen sin markedsundersøgelse på baggrund af de foreliggende oplysninger.
Markedsundersøgelsen giver DMA’ens anvendelsesområde en vis fleksibilitet. Kommissionen kan således udpege virksomheder, som ikke opfylder de kvantitative kriterier eller undlade udpegelsen af visse platforme på trods af deres størrelse. I markedsundersøgelsen vil der blive lagt vægt på en række yderligere kriterier, som går på mere kvalitative overvejelser, såsom en virksomheds lock-in- eller netværkseffekter.
Senest seks måneder efter, at en virksomhed er blevet identificeret som gatekeeper, skal den overholde de forpligtelser, der følger af DMA’en. Gatekeepers, der endnu ikke har en stærk og varig position, men som forventes at få en i den nærmeste fremtid, skal kun iagttage de forpligtelser, der er nødvendige og hensigtsmæssige for at sikre, at virksomheden ikke på urimelig vis opnår en sådan position.
Vi forventer, at DMA’ens forpligtelser vil være mest aktuelle for de allerstørste platforme, såsom Google, Apple, Amazon, Facebook, Youtube m.v.