Forslag til ændring af investeringsscreeningsloven er netop fremsat

Med ændringerne foreslås en faseopdelt sagshandling af ansøgninger med forenklede krav og kortere sagsbehandlingstid i fase 1, som vil omfatte langt de fleste M&A-transaktioner inden for lovens anvendelsesområde.

Med ændringerne foreslås en faseopdelt sagshandling af ansøgninger med forenklede krav og kortere sagsbehandlingstid i fase 1, som vil omfatte langt de fleste M&A-transaktioner inden for lovens anvendelsesområde.

Den nuværende ordning  

Lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i Danmark (investeringsscreeningsloven) trådte i kraft den 1. september 2021. Investeringsscreeningsloven indebærer, at en lang række investeringer i og særlige økonomiske aftaler med danske virksomheder inden for særligt følsomme sektorer kræver forudgående tilladelse fra Erhvervsstyrelsen.

Investeringsscreeningslovens § 8 indeholder den nuværende proces for sagsbehandlingen af sådanne sager, hvorefter Erhvervsstyrelsen senest 60 hverdage efter modtagelsen af en fuldstændig ansøgning om tilladelse meddeler, om den udenlandske direkte investering eller særlige økonomiske aftale kan tillades. Fristen kan forlænges til 90 dage, hvis ansøgningen kræver nærmere undersøgelser.

Den forslåede proces for Erhvervsstyrelsens sagsbehandling

Lovforslagets kapital 3a indeholder forslag til en ny faseopdelt proces for Erhvervsstyrelsens behandling af ansøgninger. Det er intentionen, at faseopdelingen skal medføre færre administrative byrder for ansøgerne samt en kortere frist for Erhvervsstyrelsens afgørelse af ukomplicerede sager. Derved ensrettes sagsbehandlingen også med den praksis, der følges i andre EU-lande, herunder Tyskland og Frankrig.

Den faseopdelte sagsbehandling medfører færre oplysnings- og dokumentationskrav på ansøgningstidspunktet, hvilket vil betyde, at mindre komplicerede sager vil kunne afgøres hurtigt under fase 1 af sagsbehandlingen. Hvis Erhvervsstyrelsen  i fase 1 vurderer, at der er behov for yderligere undersøgelser for at afdække, om transaktionen vil kunne udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden, indledes fase 2 med yderligere undersøgelser.

Fristen for Erhvervsstyrelsens behandling af sager i fase 1 forslås fastsat til 45 dage, der er væsentligt kortere end de nugældende 60 hverdage med mulighed for forlængelse til 90 hverdage.  

Hvis fase 2 indledes, vil ansøgeren skulle fremsende supplerende oplysninger, hvorefter Erhvervsstyrelsen – efter modtagelse af endelig supplerende ansøgning – vil have yderligere 125 dage til at afgøre sagen.

Erhvervsstyrelsens overskridelse af de forslåede frister vil som hidtil fortsat være uden retsvirkning.

Særregulering i forhold til energiøen i Nordsøen

Foruden ovenstående forslåede ændringer til Erhvervsstyrelsens sagsbehandling, forslås en særregulering vedrørende energiøen i Nordsøen.

Lovforslaget vil sikre, at alle kontraktparter, uanset hjemsted og uanset juridisk form, vil blive omfattet af krav om screening, i det omfang de deltager i udbuddet vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen. Efter anmodning fra klima- energi- og forsyningsministeren vil erhvervsministeren endvidere kunne beslutte, at alle deltagere i udbuddet skal screenes, således at screeningen kan foretages i forbindelse med prækvalifikation. Lovforslaget vil ligeledes gøre det muligt at screene deltagernes underleverandører, som f.eks. skal anvendes i forbindelse med projektering og anlæg.

Poul Schmiths bemærkninger

Vi forventer, at det bliver enklere at ansøge om tilladelse i de langt de fleste transaktioner, da de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen skal modtage ved ansøgningen, reduceres.

I udgangspunktet bliver det også hurtigere, da lovforslaget lægger også op til næsten en halvering af sagsbehandlingstiden for ukomplicerede sager. I dag er lovens frist 60 hverdage, mens der forventes 45 kalenderdage med lovændringen.

Den faseopdelte proces giver dog en potentiel samlet længere sagsbehandlingstid på op til 170 dage, hvis en ansøgning skal gennem både fase 1 og fase 2.

Det kan ikke udelukkes, at sagsbehandlingen i praksis kan blive længere i begge faser, da der fortsat ikke er knyttet konsekvenser til Erhvervsstyrelsens overskridelse af fristerne for hverken fase 1 eller fase 2.

Lovforslaget er sat til 1. behandling d. 11. maj 2023.

Hos Poul Schmith har vi stor erfaring med rådgivning om, tilrettelæggelse af og gennemførelse af transaktioner omfattet af investeringsscreeningsloven. Ræk derfor endelig ud til en af Poul Schmiths eksperter, hvis du har spørgsmål til lovændringen og/eller dennes betydning for din påtænkte transaktion.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.