Lovforslag om ændring af barselsloven fremsat

Regeringen har fremsat lovforslag om ændring af barselsloven, hvorefter hver forælder får ret til 11 ugers øremærket orlov. Formålet med forslaget er at implementere EU’s orlovsdirektiv, der skal styrke ligestillingen blandt mænd og kvinder.

Regeringen har fremsat lovforslag om ændring af barselsloven, hvorefter hver forælder får ret til 11 ugers øremærket orlov. Formålet med forslaget er at implementere EU’s orlovsdirektiv, der skal styrke ligestillingen blandt mænd og kvinder.

Baggrunden for lovforslaget

Regeringens lovforslag om ændring af barselsloven udspringer af EU’s direktiv om balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner (orlovsdirektivet), der skal være gennemført i dansk ret senest den 2. august 2022.

Udformningen af regeringens lovforslag er sket under inddragelse af arbejdsmarkedets parter, der den 24. september 2021 fremkom med en anbefalet model til gennemførelsen af orlovsdirektivet, som I kan læse om her.

På baggrund af denne model indgik et bredt flertal i Folketinget en politisk aftale den 26. oktober 2021 om implementeringen af orlovsdirektivet med henblik på, at regeringen skulle fremsætte et lovforslag om ændringerne. I kan læse om denne her.

Lovforslagets indhold

Formålet med lovforslaget er at udmønte den politiske aftale, der blev indgået mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget. Lovforslaget bygger således i sin helhed på de initiativer, som regeringen og flertallet i Folketinget blev enige om.

Det centrale i lovforslaget er, at der foreslås en ændring af fordelingen af barselsorlov, hvorefter den deles ligeligt mellem forældrene. Det indebærer, at hver forælder som udgangspunkt får 24 ugers orlov med ret til barselsdagpenge efter fødslen. Det samlede antal uger med barselsdagpenge ændres ikke med forslaget.

Lovforslaget ændrer ikke på, at forældrene ligesom i dag hver vil have ret til fravær i 32 uger med mulighed for forlængelse til enten 40 eller 46 uger, hvis de er i beskæftigelse.

For at leve op til EU’s orlovsdirektiv øremærkes 11 uger til den enkelte forælder, og disse uger kan dermed ikke overføres indbyrdes mellem forældrene. I den forbindelse har det dog betydning, hvorvidt forældrene er lønmodtagere eller ledige/selvstændige.

Forældre, som begge er lønmodtagere

For forældre, som begge er lønmodtagere, indebærer lovforslaget, at 11 af de 24 ugers orlov, som pågældende forælder kan afholde, øremærkes denne forælder. Heraf har moren ret og pligt til at afholde 2 ugers orlov efter fødslen, ligesom faren/medmoren har ret til 2 ugers orlov i tilknytning til fødslen. Derudover har hver forælder 9 ugers øremærket orlov, som skal afholdes inden for det første år efter barnets fødsel. Derudover har forældrene hver ret til 13 ugers orlov, som kan overdrages mellem forældrene og afholdes, indtil barnet bliver 9 år, enten fordi 5 af ugerne udskydes, eller fordi det aftales med arbejdsgiver, at arbejdet genoptages og orloven udskydes.

Med lovforslaget sker en ændring i forhold til, at moren, efter at have afholdt 2 ugers pligtorlov efter fødslen, har ret til 8 ugers orlov, som kan overføres til den anden forælder, hvis moren ønsker at genoptage arbejdet.

For at kunne overdrage morens 8 ugers orlov i ugerne 3-10 efter fødslen, vil moren dog skulle være i beskæftigelse og enten genoptage arbejdet eller starte med at holde forældreorlov. Hvis moren genoptager arbejdet, vil faren eller medmoren skulle holde den overdragede orlov i uge 3-10 efter fødslen.

I praksis betyder øremærkningen, at de i alt 11 ugers orlov bortfalder, hvis den forælder, som de er øremærket til, ikke afholder dem.

Forældre, hvor den ene eller begge er ledige eller selvstændige

Da EU’s orlovsdirektiv alene omfatter lønmodtagere, foreslås det i lovforslaget, at selvstændige og ledige forældre ikke omfattes af regler om øremærkning i forhold til 9 af orlovsugerne.

Det indebærer, at en forælder, som ikke er lønmodtager, kan overføre op til 22 ugers orlov til den anden forælder.

Forskellige familiekonstellationer

Det nye lovforslag tager i højere grad højde for særlige familieforhold med henblik på at opnå en mere tidssvarende lovgivning. Dette fremhæves eksempelvis at være særligt relevant i forhold til LGBT+-familier og soloforældre.

Hidtil har barselsorlov alene været forbeholdt barnets retlige forældre og dermed ikke et barns eventuelle sociale forældre. Med den foreslåede ordning skal det være muligt at overdrage overførbare orlovsuger til personer, som har en forældrelignende relation til barnet.

Fleksibiliteten ønskes også styrket i forhold til soloforældre, hvorefter det skal være muligt for forælderen at overdrage en del af sin orlov til et nærtstående familiemedlem. Et nærtstående familiemedlem defineres i lovforslaget som forælderens egne forældre eller voksne søskende eller den afdøde forælders forældre eller voksne søskende. Endvidere indebærer forslaget, at soloforældre ikke fortaber retten til den orlov, som egentlig var øremærket den anden forælder.

Ikrafttræden

Det forventes, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, og den har virkning for børn født den 2. august 2022 eller senere.

Kommentar

Det nye lovforslag indebærer, at arbejdsgivere skal sikre, at de lever op til kravet om, at 11 ugers barselsorlov øremærkes den enkelte forælder.

På overenskomstområdet forventes det, at dette sker ved overenskomstændringer, men private arbejdsgivere skal sørge for at ændre deres barselspolitik, så den lever op til minimumsrettighederne.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.