Ingen undskyldning hvis kommunes sene sletning skyldtes databehandlerens forhold
En borger, hvis patientjournal ved en fejl var blevet videregivet til en kommune, bad i maj 2018 kommunen om at slette journalen. Først næsten tre måneder senere bad kommunen sin databehandler om at slette journalen. Da borgeren i marts 2019 klagede til Datatilsynet, var sletteanmodningen endnu ikke imødekommet – det blev den først ved udgangen af april 2019, selvom det var ubestridt, at borgeren havde ret til sletning.
Over for Datatilsynet anførte kommunen, at den ikke selv kunne slette journalen, at den flere gange havde rettet henvendelse til databehandleren om det, og at det var databehandlerens skyld, der gik så lang tid. Først da kommunens borgerrådgivning gik ind i sagen og lagde pres på databehandleren, blev journalen slettet.
Datatilsynet udtalte alvorlig kritik af, at der gik næsten et år fra borgerens sletteanmodning, til patientjournalen blev slettet. Kommunen havde derved efter tilsynets opfattelse ikke overholdt borgerens ret til sletning.
Datatilsynet bemærkede i den forbindelse, at det er den dataansvarlige, som skal sikre iagttagelsen af de registreredes rettigheder, og at den dataansvarlige kun må benytte sig af databehandlere, som kan sikre beskyttelsen af de registreredes rettigheder. Kommunen kunne altså ikke undskylde sig med, at den alt for sene sletning skyldtes databehandlerens forhold.
Millionbøde til hotelkæde for 500.000 kundeprofiler, som burde være slettet
På et tilsynsbesøg opdagede Datatilsynet, at en hotelkæde i et bookingsystem opbevarede ca. 500.000 kundeprofiler, som efter kædens egne slettefrister burde være slettet – nogle endda flere år tidligere.
Hotelkæden havde derved efter tilsynets opfattelse ikke levet op til databeskyttelsesforordningens krav om opbevaringsbegrænsning, fordi kæden uden et sagligt formål havde opbevaret kundeprofilerne længere, end hvad der var nødvendigt.
Datatilsynet anmeldte på den baggrund hotelkæden til politiet og indstillede til en bøde på 1.100.000 kr.


