Ny regulering for offentligt tilgængelige ladestandere til elbiler

Ny EU-lovgivning skal understøtte den fortsatte udvikling og de fælles europæiske mål vedrørende vedvarende drivmidler. Det sker ved, at AFI-forordningen samt den reviderede AFI-lov den 13. april 2024 træder i kraft, hvorved bl.a. flere ladestandere vil være at anse som offentligt tilgængelig infrastruktur, ligesom kravene til betalingsløsninger revideres. Ændringen betyder også, at bestemmelserne i AFI-loven om prisdiskrimination ophæves. Det har bl.a. betydning for den såkaldte 10%-regel for rabat til abonnenter.

Ny EU-lovgivning skal understøtte den fortsatte udvikling og de fælles europæiske mål vedrørende vedvarende drivmidler. Det sker ved, at AFI-forordningen samt den reviderede AFI-lov den 13. april 2024 træder i kraft, hvorved bl.a. flere ladestandere vil være at anse som offentligt tilgængelig infrastruktur, ligesom kravene til betalingsløsninger revideres. Ændringen betyder også, at bestemmelserne i AFI-loven om prisdiskrimination ophæves. Det har bl.a. betydning for den såkaldte 10%-regel for rabat til abonnenter.

OFFENTLIGT TILGÆNGELIGE LADEPUNKTER

Med AFI-forordningens ikrafttræden og den samtidige ophævelse af AFI-direktivet sker der en udvidelse af, hvilke ladepunkter der vil betragtes som offentligt tilgængelige.

Offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler, der bl.a. omfatter ladepunkter, defineres således i den reviderede AFI-lov som: ”Infrastruktur for alternative drivmidler, der er beliggende på et sted eller en lokalitet, der er åben for offentligheden, uanset om infrastrukturen for alternative drivmidler er placeret på offentlig eller privat ejendom, uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser med hensyn til adgang til stedet eller adressen, og uanset de gældende anvendelsesbetingelser for infrastrukturen for alternative drivmidler”.

Ovenstående indebærer en udvidelse af, hvilke ladepunkter der vil betragtes som offentligt tilgængelige. Fremadrettet bliver det afgørende, om ladestanderne er åbne for offentligheden, uanset om ladestanderne er placeret på offentlig eller privat ejendom, uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser med hensyn til stedet eller adressen og uanset de gældende anvendelsesbetingelser for ladestanderne. En ladestander anses også for åben for offentligheden, selvom adgangen er begrænset til en bestemt og generel gruppe af brugere, f.eks. kunder ved et supermarked eller i en parkeringskælder. Ladepunkter på privat ejendom, hvortil adgangen er begrænset til en afgrænset og bestemt gruppe af personer, f.eks. ladepunkter ved en kontorbygning, som kun ansatte har adgang til, vil dog ikke betragtes som offentligt tilgængelige. 

Ordregiver er derfor fortsat nødsaget til at vurdere, om en aftale anses for at omfatte offentligt tilgængelige ladepunkter, herunder eksempelvis i relation ordregiverens gæster.

10%-REGLEN

De hidtidige regler om, at en offentlig ordregiver skal sikre, at de priser, som operatøren opkræver fra brugeren, er rimelige og ikkediskriminerende, ophæves. Kravet om rimelige og ikkediskriminerende priser er bl.a. udmøntet i det danske krav om, at en operatør af ladepunkter, som er i begrænset konkurrence, maksimalt må yde en rabat på 10% af ad hoc-prisen til abonnenter, som blev indført ved bekendtgørelse nr. 1073 af 28. juni 2022.

Ved AFI-forordningens ikrafttræden forventes bekendtgørelsen revideret, hvilket indebærer, at bl.a. 10%-reglen udgår. Ordregivere og operatører skal således ikke længere vurdere, om der eksempelvis er en passende gå- eller køreafstand til anden konkurrerende ladeoperatør, ligesom rabatordninger ikke længere vil være begrænset af den objektive 10%-regel.

Det følger dog fortsat af AFI-forordningen, at operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal opkræve rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende priser.

BETALINGSTJENESTER OG PRISOPLYSNINGER

AFI-forordningen stiller en række krav til, hvilke betalingstjenester der skal kunne anvendes, hvorfor AFI-lovens §§ 7-9 herom ophæves.

AFI-forordningen stiller b.la. krav om, at operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt over 50 kW ved ad hoc-opladning skal acceptere elektroniske betalinger via terminaler eller andre anordninger, der anvendes til betalingstjenester, herunder mindst betalingskortlæsere eller enheder med en kontaktløs funktion.

For så vidt angår offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt under 50 kW, kan der, udover ovennævnte løsninger, også anvendes enheder med internetforbindelse, som giver mulighed for sikker betaling, f.eks. ved brug af QR-kode.

Det er dermed præciseret, hvilke betalingstjenester der som minimum skal kunne anvendes ved ad hoc-opladninger ved offentligt tilgængelige ladepunkter, og for ladepunkter med en effekt under 50 kW er tilføjet endnu en minimumsbetalingsmulighed.

Ovennævnte gælder for offentligt tilgængelige ladepunkter, der etableres fra den 13. april 2024.

Der sker også tilpasning af kravene vedrørende prisvisning. Hvor ladepunkter med effekt på eller over 50 kW hidtil har skullet vise ad hoc-pris, og en løbende, samlet pris for opladning har været vist i et digitalt display på ladepunktet, gælder det for ladepunkter etableret fra den 13. april 2024, at ad hoc-pris pr. kWh og et eventuelt brugsgebyr i minutpris skal være tilgængelig, før opladning påbegyndes.

For ladepunkter med effekt på under 50 kW har der hidtil været krav om, at ad hoc-pris og samlet pris for opladning vises i et digitalt display, på en hjemmeside eller i en app. Fremadrettet skal ad hoc-prisen og alle priskomponenter i en bestemt rækkefølge være tydelige og lettilgængelige. Dette gælder i øvrigt uanset ladepunktets etableringstidspunkt.

Med henblik på at sikre Danmarks overholdelse af EU-retlige forpligtelser indføres der i AFI-loven samtidig en række nye bestemmelser om tilsyn og straf vedrørende både operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter, bl.a. i relation til førnævnte krav omkring prisvisninger.

Kommentar

Både ordregivere og operatører bør være opmærksomme på de nye regler, der gælder på området med den ændrede AFI-lov og efter AFI-forordningens ikrafttræden. Herunder bør det bl.a. overvejes, hvordan det fremadrettet sikres, at de priser, der opkræves af operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter, er rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende. Det justerede regelsæt bør også give anledning til, at man som ordregiver genovervejer en række standardkontraktbestemmelser. Herunder er det også vigtigt at holde sig for øje, at der kan gælde forskellige regler afhængig af ladestandernes etableringstidspunkt.

Vi har omfattende erfaring med bistand ved udbud i alle faser af udbudsprocessen. Derudover har vi bistået både ordregivere og tilbudsgivere i forbindelse med udbud af offentligt tilgængelige ladestandere. Dette sætter os i stand til også at kunne assistere jer i at sikre, at jeres udbuds- og kontraktmateriale overholder det senest opdaterede regelsæt.

Specialister

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Bemærk: Det er lige nu ikke muligt at tilmelde sig nyhedsbreve, og din tilmelding vil ikke blive registreret. Vi arbejder på at løse problemet og beklager ulejligheden.