Hvilken ansvarsnorm skulle sagen afgøres efter?
Det første retten skulle tage stilling til var, hvilken ansvarsnorm sagen skulle afgøres efter. Parterne var uenige om, hvilken praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) retten skulle inddrage og tillægge betydning ved afgørelsen af sagen.
Sagsøger gjorde gældende, at ansvarsvurderingen skulle foretages med afsæt i den praksis, der vedrører statens positive forpligtelser efter EMRK art. 2, i de tilfælde, hvor en person afgår ved døden, mens vedkommende er i myndighedernes varetægt imod sin vilje, f.eks. dommene Makharadze and Sikharulidze mod Georgien og Karpylenko mod Ukraine. Det vil sige i situationer, hvor den afdøde var anholdt eller indsat i et fængsel.
I sådanne sager har EMD fastlagt en strengere ansvarsvurdering end ellers. EMD har ved flere lejligheder fastslået, at hvis en frihedsberøvet har livstruende sygdom og helbredsproblemer, hvis disse er kendte for myndighederne, ja så vil det udgøre en krænkelse af statens positive forpligtelser efter art. 2, hvis den relevante myndighed ikke har gjort, hvad der med rimelighed kan forlanges, hvis den frihedsberøvede dør.
Omvendt så var det kommunens synspunkt, at sagen skulle afgøres efter den praksis, som omhandler potentielle krænkelser inden for sundhedsområdet. Borgeren var jo ikke tilbageholdt mod sin vilje. Kommunen henviste navnlig til præmisserne i Lopes de Sousa Fernandes mod Portugal af 19. december 2017, som er afsagt af Storkammeret. I den sag havde Storkammeret for første gang præciseret den materielle ansvarsbedømmelse efter EMRK art. 2 inden for sundhedsområdet.
Dommen fastslår, at staten har en positiv forpligtelse til at indføre passende forholdsregler for at sikre en høj professionel standard blandt sundhedspersonale for at beskytte patienters liv (præmis 105).
Dommer fastslår også (præmis 192), at staterne ifalder ansvar, hvis der foreligger en systemisk eller strukturel dysfunktion i en behandling, der resulterer i, at en patient nægtes adgang til livreddende akutbehandling, og myndighederne er eller bør være bekendt med risikoen og undlader at træffe de nødvendige foranstaltninger for at forhindre risikoen i at blive til virkelighed.
Ansvarsnormerne i de to tilfælde er altså afgørende forskellige.
Kommunen gjorde som nævnt gældende, at det var ansvarsnormen i Lopes de Sousa Fernandes mod Portugal der skulle anvendes på sagen. Kommunen henviste til, at borgeren var placeret frivilligt og midlertidigt i døgntilbuddet, at døgntilbuddet var døgnbemandet af bl.a. sygeplejersker og andet sundhedspersonale, at borgeren havde et særligt behov for omsorg, pleje og genoptræning, og at disse behov blev varetaget på døgntilbuddet.
Omvendt mente sagsøgeren først og fremmest til, at ansvarsnormen i Lopes de Sousa Fernandes mod Portugal udelukkende er baseret på tidligere sager om potentielle krænkelser i forbindelse med lægefaglig behandling. Sagsøger henviste til, at borgeren på ulykkestidspunktet ikke var indlagt på et hospital eller lignende, at han ikke modtog egentlig lægefaglig behandling på døgntilbuddet, og at der da heller ikke var ansat læger eller andet medicinsk personale på døgntilbuddet.