KØNSBALANCE I ØVERSTE LEDELSE
I maj 2022 vedtog Folketinget skærpede regler om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelsen, som trådte i kraft den 1. januar 2023.
Før ændringerne var de omfattede virksomheder forpligtet til at opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan og udarbejde en politik for at øge andelen på øvrige ledelsesniveauer. Med virkning fra 1. januar 2023 blev pligten udvidet til også at omfatte måltal for øvrige ledelsesniveauer, som skal fremme en kønsmæssig balance i fødekæden, der leder frem til det øverste ledelseslag. Kravene er reguleret i selskabslovens § 139 c og årsregnskabslovens § 99 b.
Analyse & Tal udgav i januar 2023 et notat, der viser, at 44 % af virksomhederne, som er omfattet lovkravet om måltal, ikke har en eneste kvinde i bestyrelsen, og at 89 % ikke har en ligelig repræsentation i bestyrelsen, forstået som mindst 40 % kvinder.
Lovforslaget om kønsbalanceloven
I 2022 vedtog EU et direktiv (2022/2381) om en mere ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger (kønsbalancedirektivet).
Med lovforslaget, der er fremsat den 23. oktober 2024, foreslås direktivet implementeret fuldt ud i Danmark. Det vil bl.a. betyde, at store børsnoterede virksomheder, der ikke opfylder måltallet om en ligelig kønsfordeling (40/60) senest den 30. juni 2026, skal justere processen for udvælgelse af kandidater, herunder give fortrinsret til kandidater af det underrepræsenterede køn.
Lovforslagets hovedpunkter er:
- Et fast måltal på 40 % for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan, inkl. medarbejdervalgte medlemmer.
- Fastsættelse og anvendelse af klare, neutralt formulerede og utvetydige kriterier for udvælgelse af kandidater til det øverste ledelsesorgan.
- Fortrinsstilling til en kandidat af det underrepræsenterede køn, hvis denne er lige så kvalificeret som en kandidat af det overrepræsenterede køn.
- Krav om måltal for øvrige ledelsesniveauer samt en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn.
- Krav om rapportering og offentliggørelse af oplysninger om kønsfordeling i det øverste ledelsesorgan, direktion og på øvrige ledelsesniveauer, samt at Erhvervsstyrelsen årligt skal offentliggøre en liste over de af loven omfattede selskaber, der har opnået en ligelig kønsfordeling.
- Bødestraf for manglende efterlevelse, herunder tilpasning af udvælgelsesproces, opstilling af måltal og rapportering.
- Godtgørelse til fravalgt kandidat af det underrepræsenterede køn, hvis denne var lige så kvalificeret som en valgt kandidat af det overrepræsenterede køn. Der indføres delt bevisbyrde.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget, forventes loven at træde i kraft den 28. december 2024.
Anvendelsesområdet for de foreslåede regler er alene børsnoterede aktieselskaber med hjemsted i Danmark, der har mere end 250 medarbejdere og en årlig omsætning over 50 mio. Euro eller en samlet balance på over 43 mio. Euro. Af lovforslaget fremgår, at det forventes, at mellem 50-60 danske virksomheder vil blive omfattet af kønsbalanceloven.
De øvrige ca. 2.400 virksomheder, som allerede er omfattet af de gældende regler om måltal og politik i selskabsloven og årsregnskabsloven, vil fortsat være omfattet af disse regler, mens de største virksomheder, der omfattes af anvendelsesområdet for kønsbalanceloven, i stedet vil blive omfattet af de nye regler. Hvis kønsbalanceloven bliver vedtaget, vil der således gælde to forskellige regelsæt om kønsbalance.