”RETSSTRIDIGT FORMÅL EL.LIGN.”
Ændringen af forvaltningsloven består i tilføjelsen af § 9 a, stk. 2, hvorefter behandlingen af en anmodning om partsaktindsigt kan afslås, i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende.
Med ændringen lovfæstes den i loven forudsatte adgang til at afslå at behandle anmodninger om partsaktindsigt, der må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende. Der er tale om en tydeliggørelse af den også hidtil eksisterende adgang til at afvise partsaktindsigtsanmodninger, og tilføjelsen indebærer derfor ikke en ændring af retstilstanden. Barren for, hvornår en anmodning om partsaktindsigt kan afslås, sænkes således – i modsætning til ændringen i offentlighedsloven – ikke.
OFFENTLIGT ANSATTES NAVNE I PERSONALESAGER
Den samfundsmæssige udvikling og udbredelsen af sociale medier betyder, at udlevering af oplysninger om en offentlig ansats identitet i højere grad kan være forbundet med skadevirkninger end tidligere. Oplysninger om den ansattes navn kan anvendes til at fremsøge private oplysninger, som kan misbruges til at udøve pression, chikanøs eller anden intimiderende adfærd mod den pågældende.
Med ændringen af offentlighedslovens § 21, stk. 3, vil den ansattes navn ikke længere skulle udleveres i en sag om aktindsigt i en personalesag, hvis ”væsentlige hensyn” til den ansattes tryghed taler herimod.
Det forudsættes, at såfremt den ansatte udtaler sig imod udlevering af den pågældendes navn, og dette er nærmere begrundet, vil myndigheden som udgangspunkt skulle nægte at udlevere oplysninger om den ansattes navn.
En helt generel og ubegrundet tilkendegivelse fra en ansat om, at en udlevering af dennes navn vil bidrage til en følelse af utryghed, vil dog ikke være tilstrækkelig til at nægte aktindsigt i den ansattes navn. Tilsvarende vil den omstændighed, at der foreligger en uoverensstemmelse, eller at den aktindsigtssøgende har udtalt sig i en lidt hård eller ubehagelig tone, normalt heller ikke være tilstrækkeligt.
Har den ansatte tidligere været udsat for vold, trusler, chikane eller anden intimiderende adfærd fra den aktindsigtssøgende eller fra personer med tilknytning til denne, vil der som det klare udgangspunkt foreligge væsentlige hensyn til den ansattes tryghed. Af forarbejderne fremgår desuden, at bestemmelsen i særlige tilfælde også vil kunne anvendes, hvor en ansat som følge af trusler, chikane el.lign. fra andre end den aktindsigtssøgende har udviklet en arbejdsrelateret psykisk belastningsreaktion, og at udlevering af den ansattes navn må frygtes at ville medføre en forværring af den ansattes helbredsmæssige tilstand.
Ændringen har navnlig til formål at beskytte offentligt ansatte i borgernære funktioner, hvis arbejdsopgaver indebærer en høj risiko for konflikt med borgere, herunder ansatte i politiet, kriminalforsorgen, i psykiatrien og på det sociale område.
Det er alene adgangen til aktindsigt i konkrete personalesager efter offentlighedsloven, som ændringen vedrører. Det forudsættes dog, at oplysninger om offentligt ansattes navne også vil kunne undtages i andre sager ud fra samme beskyttelseshensyn, herunder i sager omfattet af offentlighedslovens § 33, nr. 5, eller forvaltningslovens § 15 b, nr. 5. Hvor der er tale om partsaktindsigt efter forvaltningsloven, er det dog et krav, at ”afgørende” – og ikke blot ”væsentlige” – hensyn til den ansatte taler herfor.
Hvis aktindsigtsanmodningen er indgivet af et massemedie eller en forsker, vil myndigheden fortsat skulle meddele indsigt i oplysningerne om den ansattes navn efter princippet om meroffentlighed, jf. offentlighedslovens § 14, medmindre der foreligger ”tungtvejende” hensyn til den ansattes tryghed, f.eks. hvor der efter konkrete omstændigheder er risiko for, at den ansatte vil blive udsat for vold, trusler eller chikane fra personer, der får kendskab til den pågældendes identitet som følge af offentliggørelsen. Der er således ikke lagt op til at ændre på, hvad pressen kan få aktindsigt i.