Øget fokus på arbejdstid
Vi har i de senere år oplevet et meget større fokus på arbejdstid, selvom direktivet, som fastsætter rammerne, har eksisteret siden 1993, 93/104/EF af 23. november 1993 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Lidt baggrund
Arbejdstidsdirektivet fastsætter en række grænser for, hvor meget en medarbejder må arbejde i døgnet, om ugen og over en længerere periode. Formålet med direktivet er at sikre medarbejderne sikkerhed og sundhed samt naturligvis også at forbedre medarbejdernes leve- og arbejdsvilkår.
I Danmark blev dele af direktivet først implementeret i 2002 ved Lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet (gennemførelsesloven eller arbejdstidsloven). Indtil da var reglerne om arbejdstid alene reguleret af arbejdsmarkedets parter. Det skyldes, at det er muligt for arbejdsmarkedets parter at implementere direktivets bestemmelser via overenskomst og aftaler, og først efter en åbningsskrivelse fra kommissionen blev arbejdstidsloven gennemført for at sikre, at de ikke-overenskomstdækkede medarbejdere fik den samme beskyttelse.
En overenskomstimplementering forudsætter, at reglerne er utvetydige, klare og offentligt tilgængelige, så lønmodtagerne er i stand til at gøre sig bekendt med deres rettigheder, og så der ved brud på reglerne kan gennemføres effektive sanktioner. Reglerne i de enkelte overenskomster kan variere i forhold til loven, men det er dog en forudsætning, at overenskomsten overholder de fastsatte grænser i direktivet.
Direktivet og arbejdstidsloven indebærer, at der gælder en række regler for daglige og ugentlige hvileperioder, herunder en ret til daglige pauser efter 6 timers arbejde. Endvidere gælder den såkaldte 48-timers-regel om, at en medarbejders gennemsnitlige arbejdsuge ikke må overstige 48 timer over en given referenceperiode. Reglen omfatter alt den tid, der kan henregnes som arbejdstid i referenceperioden, der i henhold til gennemførelsesloven er 4 måneder, men kan fastsættes anderledes i henhold til implementeringsoverenskomst. Arbejdsgiveren er forpligtet til at sikre, at disse minimumsregler om arbejdstid bliver overholdt.
I forhold til pauser venter vi på, at Højesteret træffer afgørelse i en sag om ikke-overenskomstdækkede medarbejdere. Sagen for Østre Landsret er tidligere beskrevet her.
Højesteret har også tidligere udtalt sig om godtgørelsens størrelse, hvis en arbejdsgiver overtræder 48-timers reglen, og der er flere sager på vej til Højesteret – også om tilkaldevagt og rådighed.
Udstrækningen af reglerne om arbejdstid er senest blevet uddybet i tre sager fra EU-Domstolen, der handler om, hvornår der er tale om henholdsvis arbejdstid eller hviletid. Sondringen har særligt betydning i forhold til overholdelse af 48-timers-reglen.


