Fonde og selvejende institutioner

Fra stiftelsen af en fond eller selvejende institution til den daglige drift og løbende juridiske forpligtelser gør rådgivning med dyb specialistviden og operationel erfaring en forskel. Vores specialister i fondsret har mange års erfaring med alle aspekter af fondslovgivningen. Vi har indgående kendskab til tilsynsmyndighedernes arbejde og praksis, og vi rådgiver om, hvordan fonde og selvejende institutioner bedst muligt ledes, organiserer sig og drives i overensstemmelse med gældende regler.

Fra stiftelsen af en fond eller selvejende institution til den daglige drift og løbende juridiske forpligtelser gør rådgivning med dyb specialistviden og operationel erfaring en forskel. Vores specialister i fondsret har mange års erfaring med alle aspekter af fondslovgivningen. Vi har indgående kendskab til tilsynsmyndighedernes arbejde og praksis, og vi rådgiver om, hvordan fonde og selvejende institutioner bedst muligt ledes, organiserer sig og drives i overensstemmelse med gældende regler.

Specialiseret juridisk rådgivning til fonde og selvejende institutioner

Erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende fonde samt øvrige selvejende institutioner opererer i et komplekst landskab præget af omfattende regler og tilsyn. Det stiller høje krav til både fondens ledelse, organisering og drift. Vi tilbyder specialiseret juridisk og strategisk rådgivning om alle juridiske forhold til både erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende fonde og til selvejende institutioner.

Få helhedsorienteret rådgivning, der dækker både:

Derudover bistår vi med rådgivning af fonde i forbindelse med varetagelse af fondens ledelse, ledelsesansvarssager og løbende governance, herunder i forhold til Anbefalingerne for god Fondsledelse.

Få ligeledes rådgivning om forvaltning/investering af fondens kapital, samt vedtægtsændringer og ekstraordinære dispositioner, f.eks. tilkøb og frasalg af aktiviteter, der kræver tilladelse fra fondsmyndighederne.

Ved tilsynssager og kontrolsager ved fondsmyndighederne (Civilstyrelsen og Erhvervsstyrelsen) bistår vi med håndteringen af disse.

Betænkning 1586/2025 om revision af fondsloven – hvad betyder det?

Med offentliggørelsen i juni 2025 af betænkningen om revision af fondsloven for ikke-erhvervsdrivende fonde står fondslandskabet over for betydelige forandringer. Det kommer muligvis til at indebære obligatorisk registrering af alle fonde, skærpede krav til gennemsigtighed samt udvidet ledelsesansvar og tilsyn. Derudover vil der formentlig blive udformet nye regler for fusioner, sammenlægninger og for fondens ophør.

Ønsker I en vurdering af, hvordan disse nye ændringer påvirker jeres fond, og har I brug for bistand til at tilpasse fonden til disse forventede ændringer, står vi klar med rådgivning.

Stiftelse af fond eller selvejende institution

Oprettelsen af en fond eller en selvejende institution er en langsigtet og varig form for organisering. Det er derfor afgørende, at der fra starten træffes de rigtige valg. Vi bistår med stiftelsen af fonde, hvad end det sker af stifter i levende live eller ved testamente, herunder:

  • Udformning af fondens stiftelsesdokument og fundats/vedtægter
  • Udarbejdelse af forretningsorden for bestyrelsen
  • Tilvejebringelse af kapital
  • Anmeldelse og registrering hos fondsmyndigheden og Skattestyrelsen samt besvarelse af evt. spørgsmål fra fondsmyndigheden

Vores rådgivning sikrer, at fondens struktur er i overensstemmelse med gældende lovgivning – og tilpasset stifters ønsker.

Fondsadministration – daglig drift og compliance

Undgå selv at skulle stå for varetagelsen af de administrative opgaver i fonden. Vi har årelang erfaring med varetagelsen af rollen som administrator af fonde, hvor vi står for den daglige drift af fonden og rapporterer til fondens ledelse. Vores store indsigt på fondsområdet bevirker, at vi sikrer fondens compliance i enhver henseende.

Som administrator for fonden varetager vi alle administrative opgaver, herunder:

  • Modtagelse og besvarelse af henvendelser til fonden
  • Oprettelse af bankkonti og varetagelse af fondens bogholderi
  • Koordinering med fondens samarbejdspartnere, herunder revisor, bankforbindelse, evt. forvaltningsinstitut og evt. forsikringsselskab
  • Indberetning af uddelinger til skattemyndigheder og sikring af nødvendig dokumentation for gennemførelse af uddelinger
  • Forberedelse af bestyrelsesmøder og udarbejdelse af referat af bestyrelsesmøder
  • Registrering af reelle ejere hos Erhvervsstyrelsen
  • Varetagelse af fondens arkivfunktion
  • Udarbejdelse af og overholdelse af retningslinjer for GDPR

Uddeling af fondsmidler: Politikker, governance og compliance

Én af fondens kerneopgaver er at administrere fondens midler effektivt og betryggende i forbindelse med uddelinger til almennyttige eller andre formål. Det kræver klare processer og kontrolrutiner. Få specialiseret rådgivning til:

  • Udarbejdelse af uddelingspolitikker, -strategier og rammer for uddelinger
  • Korrekt varetagelse af fondens uddelingsformål
  • Due diligence af modtagere og samarbejdspartnere
  • Indgåelse af donationsaftaler og partnerskaber med modtagere
  • Udarbejdelse af kontrakter med modtagere og samarbejdspartnere
  • Dokumentationskrav ved anvendelse af uddelingsmidler
  • Risikoanalyser i relation til konkrete uddelinger
  • Overholdelse af regler om antikorruption og habilitet

Der kan endvidere arrangeres målrettede oplæringsprogrammer eller indsats ved konkrete hændelser, fx hvis mistanke opstår om ulovlige eller uetiske forhold i forbindelse med uddelinger.

Omstrukturering, fusioner og ophør af fonde

Når fonde planlægger sammenlægning, fusion eller omstrukturering, stiller juridiske bestemmelser og kompleksitet høje krav til præcis rådgivning. Vi tilbyder specialiseret juridisk rådgivning, der sikrer, at ændringen udføres korrekt og effektivt.

Ved ophør af en fond kan I få rådgivning, der omfatter hele processen for likvidation og afviklingen, hvor vi fungerer som likvidator i den sammenhæng.

Kontakt en specialist

Vores rådgivning bygger på mange års erfaring inden for fondsområdet som advokat for fonde, administrator for fonde og bestyrelsesmedlem i fonde. Vores erfaring har givet os et unikt indblik i den regulering samt de udfordringer og de muligheder, som fonde står over for.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.