Sagens baggrund
Logningsbekendtgørelsen indebærer, at teleselskaber har pligt til at indsamle og lagre en række oplysninger om teletrafik, herunder bl.a. oplysninger om hvilke numre, der har været i forbindelse med hinanden, og hvilken telefonmast som en opkaldende telefon har været forbundet med under et opkald. Oplysningerne bruges af politi og anklagemyndigheden til at fastlægge, hvilke personer der har kommunikeret med hinanden, og hvor de har befundet sig.
Reglerne blev oprindeligt indført i kølvandet på terrorangrebene den 9. september 2001 som led i den danske gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution om bekæmpelse af finansiering af terrorisme (resolution nr. 1373 (2001)). I 2006 vedtog EU desuden et direktiv – ”logningsdirektivet” (2006/24/EF) – som pålagde medlemsstaterne tilsvarende forpligtelser.
I de følgende år afsagde EU-Domstolen flere opsigtsvækkende domme om logningsreglernes forenelighed med bl.a. EU’s Charter om grundlæggende rettigheder (Charteret), herunder med retten til privatliv og persondatabeskyttelse.
Først fandt EU-Domstolen i 2014 i Digital Rights-dommen (forenede sager C-293/12 og C-594/12), at logningsdirektivet i sig selv var i strid med Charteret, og to år senere fandt EU-Domstolen i Tele2-dommen (forenede sager C-203/15 og C-698/15), at nationale britiske og svenske regler om generel og udifferentieret logning af teleoplysninger var uforenelige med artikel 15, stk. 1, i e-databeskyttelsesdirektivet (2002/58/EF) sammenholdt med artikel 7 og 8 i Charteret.
EU-Domstolens domme gav anledning til usikkerhed i en række medlemsstater om, hvorvidt og i hvilket omfang de nationale logningsregler skulle revideres. Der blev i den forbindelse fremlagt flere præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen i de efterfølgende år.


