Høring: Forslåede ændringer af statsstøttereglerne så de lever op til Århus-konventionen

Den 7. februar 2025 fremsatte Kommissionen sit forslag til ændringer af EU-statsstøttereglerne, så miljøorganisationer får ret til at anmode Kommissionen om at efterprøve, om visse statsstøttegodkendelser tillader støtteforanstaltninger, der overtræder EU’s regler på miljøområdet. Ændringsforslaget er fremsat i anledning af kritik fra FN’s håndhævende organ i Århus-konventionen.

Den 7. februar 2025 fremsatte Kommissionen sit forslag til ændringer af EU-statsstøttereglerne, så miljøorganisationer får ret til at anmode Kommissionen om at efterprøve, om visse statsstøttegodkendelser tillader støtteforanstaltninger, der overtræder EU’s regler på miljøområdet. Ændringsforslaget er fremsat i anledning af kritik fra FN’s håndhævende organ i Århus-konventionen.

I 2021 fandt Aarhus Convention Compliance Committee (”ACCC”) – det håndhævende organ i de Forenede Nationers Århus-konvention – at EU ikke lever op til konventionens krav om adgang til prøvelse af trufne foranstaltninger og undladelser af at træffe foranstaltninger på statsstøtteområdet (se afgørelsen her). Sagen var anlagt af to østrigske miljøorganisationer i kontekst af Kommissionens godkendelse af statsstøtte til et atomkraftværk i Storbritannien (den såkaldte Hinkley Point C-afgørelse). Hinkley Point C-afgørelsen blev søgt annulleret af Østrig ved Retten og sidenhen Domstolen, men blev opretholdt i begge instanser (se Rettens dom her, og Domstolens dom her). 

Forordningen om anvendelse af Århus-konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på Unionens institutioner og organer (”forordningen om Århus-konventionen”, link), der implementerer Århus-konventionen i EU-retten, indeholder en undtagelse for Kommissionens afgørelser på konkurrencerettens område, herunder inden for statsstøtteretten. Kort fortalt fandt ACCC, at denne undtagelse ikke var i overensstemmelse med Århus-konventionen. Endvidere fandt ACCC, at de adgange til at få prøvet Kommissionens statsstøtteafgørelser, som Kommissionen havde henvist til i sagen anlagt i kontekst af Hinkley Point C-afgørelsen, som nævnt ovenfor, ikke gav den adgang til prøvelse, som er sikret ved konventionen. Det skyldes bl.a. kravene til søgsmålskompetence i artikel 263 TEUF, samt at adgangen til indirekte prøvelse ikke sikrer søgsmålskompetence for miljøorganisationer i konkrete sager, og at det forudsætter, at den nationale domstol finder det påkrævet at stille præjudicielle spørgsmål om lovligheden af en kommissionsafgørelse, jf. artikel 267 TEUF.

I 2022 gennemførte Kommissionen en høring om tre mulige løsninger: 

  1. Ændring af forordningen om Århus-konventionen, så undtagelsen for afgørelser på statsstøtteområdet fjernes.

  2. Ændring af Kodeks for god praksis ved behandling af statsstøttesager (”kodekset for god praksis”) ved at indføre en procedure, der svarer til proceduren for intern prøvelse i artikel 10 i forordningen om Århus-konventionen, men tilpasset statsstøtteområdet.

  3. Ændring af procedureforordningen ved at indføre en procedure, der svarer til proceduren for intern prøvelse i artikel 10 i forordningen om Århus-konventionen, men tilpasset statsstøtteområdet.

I maj 2023 offentliggjorde Kommissionen på denne baggrund sin analyse af, hvilke ændringer der er krævet som følge af ACCC’s kritik (se analysen her). I juli-september 2024 blev gennemført endnu en høring som var særligt rettet til virksomheder og myndigheder (link).

Den aktuelle høring blev iværksat 7. februar 2025 og angår følgende udkast til foranstaltninger baseret på løsning 2 om ændring af kodekset for god praksis samt forskellige generelle opdateringer af reglerne:

  1. Ændring af kodekset for god praksis med et nyt punkt 11, som indfører en intern prøvelse af endelige statsstøtteafgørelser, truffet efter gennemførelse af den formelle undersøgelse, som godkender støtte, inklusiv betingede godkendelser. Denne adgang til prøvelse gives til organisationer, der opfylder visse betingelser, herunder at deres primære erklærede mål er at fremme miljøbeskyttelse inden for rammerne af miljølovgivningen, og at de har eksisteret med dette formål i mindst to år. Adgangen til prøvelse gælder ikke for støtte godkendt i henhold til artikel 107, stk. 2, TEUF eller for støtte godkendt til afhjælpning af en alvorlig forstyrrelse i en medlemsstats økonomi, jf. sidste del af artikel 107, stk. 3, litra b, TEUF. Der skal anmodes om prøvelse senest otte uger efter offentliggørelsen af statsstøtteafgørelsen, og Kommissionen skal så vidt muligt afslutte sin prøvelse inden 16 uger eller senest inden 22 uger – de samme frister gælder i forordningen om Århus-konventionen.

  2. Bilag I til gennemførelsesforordning 794/2004, der indeholder standardformularen til anmeldelse af statsstøtte, tilføjes en rubrik 6.8, hvor medlemsstaterne skal bekræfte, at hverken den aktivitet, der er genstand for statsstøtten, eller nogen af de aspekter af den anmeldte statsstøtteforanstaltning, som er uløseligt forbundet med støttens formål, er i strid med EU’s miljøregulering. Det er hensigten, at denne oplysningspligt vil gøre det muligt for Kommissionen at ophæve en støttegodkendelse, hvis den er baseret på forkerte oplysninger om overholdelse af EU’s miljøregulering.

  3. Et nyt bilag V til gennemførelsesforordning 794/2004, som indeholder en formular til brug for anmodning om en intern prøvelse.

Det fremgår af præamblen til udkastet til ændringer af gennemførelsesforordning 794/2004, at der, pga. præciseringer af begrebet ”interesseret part” i Domstolens praksis, også foreslås ændringer af bilag IV, som indeholder formularen til indgivelse af klager. Så vidt ses er denne ændring ikke en del af høringsmaterialet.

Der foreslås samtidig en generel opdatering af kodekset for god praksis, herunder forlængelse af fasen med forudgående anmeldelse (såkaldt præ-notifikation) fra seks til 12 måneder og sletning af den strømlinede procedure for ukomplicerede sager, da den aldrig har været brugt. Endvidere foreslås en generel opdatering af gennemførelsesforordning 794/2004, herunder bl.a. ændring af artikelnumre til overensstemmelse med Lissabon Traktaten og opdatering af henvisningerne til procedureforordningen fra 2015.

Rådgivende afsnit

Den valgte løsning er baseret på selverklæring fra medlemsstaterne i forbindelse med anmeldelsen af alle støtteforanstaltninger. Dette vil gøre overholdelsen af EU’s miljøregulering til et nødvendigt element i enhver overvejelse om tildeling af statsstøtte som kræver en godkendelse fra Kommissionen.

Under sagen for ACCC påpegede Kommissionen, at overtrædelse af miljøreguleringen kan ske i forbindelse med implementeringen af godkendt støtte, og at kompetencen til at sikre prøvelsesadgang derfor ligger nationalt. EU-Domstolens dom i Hinkley Point C-sagen ”spændte ben” for denne argumentation, da Domstolen medgav sagsøgeren, at Kommissionen ikke kan godkende støtte til en aktivitet, som er i strid med EU’s miljøregulering. I ændringerne til kodekset om god skik, indhegner Kommissionen adgangen til intern prøvelse i overensstemmelse hermed ved at præcisere, at det, der kan prøves, er, om den støttede aktivitet eller aspekter af den anmeldte støtte, som er uløseligt forbundet med støttens formål, er i overensstemmelse med EU’s miljøregulering. Således vil adgangen til prøvelse af overtrædelser i forbindelse med selve implementeringen af støtten, f.eks. i forbindelse med miljøvurderinger, fortsat skulle gives i de nationale retssystemer.

På statsstøtteområdet er der allerede en del procestid i forbindelse med anmeldelse og godkendelse af støtte, som medlemsstaterne ønsker at tildele. Derfor vil der ofte være politisk ønske om, eller – som tilfældet f.eks. var under COVID-udbruddet – reelt behov for at udbetale støtten, så snart Kommissionen har godkendt den. Hermed løbes generelt den risiko, at godkendelsen kan blive anfægtet ved EU’s domstole inden for otte uger og ultimativ annulleret, hvilket kan medføre, at der skal åbnes en formel undersøgelse, eller at der vil blive truffet en ny afgørelse, som kræver, at støtten skal tilbagebetales. Denne risiko må afvejes over for ønsket om at fremme formålet med støtten og vil ofte falde ud til fordel for tildeling og udbetaling af støtte med det samme uden at afvente eventuel anfægtelse af godkendelsen. Umiddelbart vil indførelsen af en adgang for miljøorganisationer til intern prøvelse inden for otte uger ikke ændre ved denne risiko, da fristerne for hhv. indbringelse en afgørelse for Retten og anmodning om intern prøvelse således vil løbe parallelt. Det anføres i den foreslåede ændring af kodekset for god skik, at organisationer med prøvelsesadgang ”kan anlægge sag ved Domstolen i overensstemmelse med traktaten”. Der er således ikke en privilegeret adgang til EU’s domstole for miljøorganisationerne, og det vil således bero på en konkret vurdering, om en organisation har søgsmålskompetence.

I Kommissionens analyse fra 2023 er det fremhævet, at den interne prøvelse skal tilpasses statsstøtteområdet. Der er visse centrale forskelle på den interne prøvelse, der foreslås i kodekset om god skik, og den, der er fastlagt i forordningen om Århus-konventionen. For det første er de organisationer, der gives prøvelsesadgang begrænset til kun at omfatte miljøorganisationer. I forordningen om Århus-konventionen har ”andre medlemmer af offentligheden” også prøvelsesadgang på visse betingelser. For det andet er den type afgørelse, der kan anfægtes, konkret anført, og visse forenelighedshjemler er ikke omfattet af adgangen til intern prøvelse. Det er i Kommissionens analyse fra 2023 forklaret, at den interne prøvelse skal være tilgængelig for statsstøtte til udvikling af projekter eller aktiviteter, der hvor der kan være risiko for overtrædelser af EU’s miljøregulering. Derfor gives der ikke adgang til intern prøvelse af afgørelser truffet med hjemmel i ”krise” forenelighedshjemlerne (artikel 107, stk. 2, litra b, TEUF og artikel 107, stk. 3, litra b, TEUF). For det tredje indeholder kodekset om god skik forskellige dokumentationskrav samt krav til indholdet og formatet af anmodninger om intern prøvelse. For det fjerde er den interne prøvelse med kodekset om god skik fastlagt i et soft law-dokument og ikke i en bindende retsakt. Kommissionen rapporterede i sin analyse fra 2023, at løsning 2 netop af denne grund var blevet kritiseret i den høring, der blev foretaget i 2022.

Det bliver interessant at følge, hvilke reaktioner der kommer på Kommissionens løsning på ACCC’s kritik af EU’s manglende overholdelse af Århus-konventionen.

Høringen løber frem til 21. marts 2025.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.